MobilityWatch

Pilotformand i SAS: Grænser for hvor langt piloter kan strække sig

Piloterne i SAS ville have en garanti for, at opsagte piloter vil blive genansat, men det fik de ikke af SAS-ledelsen. Og nu har de varslet strejke.

Formand for de danske piloter i SAS, Henrik Thyregod, til højre. | Foto: Dansk Metal / PR

Flyselskabet SAS står overfor en meget dyr konflikt med selskabets piloter, der kan komme til at koste selskabet dyrt. Det handler om varslingen fra piloterne om strejke her op til højsæsonen. Tilbage i 2019, da piloterne strejkede fem dage i maj, kostede det SAS 400 mio. svenske kroner.

Det skriver Finans.

Selvom det kan blive et fatalt slag for flyselskabet, påpeger chefen for de danske piloter i SAS Pilot Group, Henrik Thyregod, at der er grænser for, hvor langt piloterne kan strække sig.

”Der må jeg være lidt kynisk og kort og kontant sige, at hvis vi ikke er en del af fremtiden i SAS, hvorfor skal vi så bidrage, når vi ikke kan få en garanti for, at vores piloter skal flyve flyene,” siger han til Finans.

Han påpeger, at den store utilfredsheds kommer af, at flyselskabet i de seneste måneder har ansat piloter fra blandt andet Spanien, Ungarn og Marokko fremfor at genansætte opsagte SAS-piloter.

Det er de danske, norske og svenske piloter i SAS Pilot Group, SPG, som har sendt strejkevarslet.

”Vi har forhandlet i syv måneder og har tilbudt en pakke med besparelser på minimum 25 pct. svarende til 500 mio. svenske kr. Til gengæld ville vi have garanti for, at vi kunne få genansat vores opsagte piloter til arbejdspladserne i de nye produktionsselskaber SAS Connect og SAS Link. Den garanti har vi ikke kunnet få,” påpeger Henrik Thyregod over Finans.

SAS har dog tidligere afvist, at den pakke præsenteret af piloterne under forhandlingerne, kan give den besparelse, som piloterne påstår.

Mere fra MobilityWatch

Yngre piloter går nu i åben krig med SAS-piloterne og Dansk Metal

Flyvebranchens Personaleunion, FPU, der især organiserer de yngre piloter, går midt i SAS-konflikten og pilotstrejken i struben på deres egne pilotkolleger og Dansk Metal. Dansk Metal kannibaliserer og ønsker blot de yngre piloters arbejdspladser lukket, siger FPU-formanden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs