Pilotforening: SAS forbereder proces for konkursbeskyttelse i USA

Ifølge SAS Pilot Group har ledelsen i det skandinaviske flyselskab hyret advokater i USA som forberedelse til at søge om konkursbeskyttelse ved de amerikanske domstole.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Ledelsen i SAS og piloterne i SAS Pilot Group står stadig hårdt over for hinanden i forhandlingerne om flyselskabets overlevelsesplan SAS Forward.

For nylig varslede omkring 1000 piloter i SAS strejke, fordi man ikke vil gå med på ledelsens krav, og nu skærper piloterne retorikken i et medlemsbrev til piloterne, som er fundet vej til det svenske medie Expressen.

SAS Pilot Group skriver her, at SAS-ledelsen angiveligt forebereder at søge om konkursbeskyttelse i USA via en såkaldt Chapter 11-proces. En sådan proces bruges til at rekonstruere selskaber via bl.a. nedbringelse af gælden, samtidig med at selskabet beskyttes mod sine kreditorer.

”Ifølge de oplysninger, vi har, har SAS kontraheret en række advokatfirmaer og bureauer i New York til at hjælpe med dette. Om det er et spørgsmål om beredskab til en genopbygning eller en aktiv plan er uklart, oplyser en af vores kilder,” skriver Expressen om oplysningerne.

”Der er mange flyselskaber, der har gjort på denne måde. Vi har nu indikationer på, at SAS agter at gøre det samme, og vi forsøger at få hjælp til at tolke, hvad der foregår,” lyder det fra samme kilde.

Det dansk stiftede flyudlejningsselskab Nordic Aviation Capital var for nylig igennem en chapter 11-proces ved United States Bankruptcy Court for the Eastern District i staten Virginia. Her lykkedes det at rekonstruere selskabet, men aktionærer og kreditorer - herunder danske PFA og Lego-pengetanken Kirkbi - måtte vinke farvel til store milliardbeløb.

Topchef i SAS, Anko van der Werff kom desuden til SAS fra det colombianske flyselskab Avianca, der ligeledes har været igennem en chapter 11-proces.

SAS’ kommunikationsdirektør Karin Nyman ønsker over for Expressen ikke at kommentere pilotforbundets oplysninger, men vil omvendt heller ikke afvise dem.

Af medlemsbrevet til piloterne fremgår det desuden, at pilotforeningen er stærkt utilfreds med, at SAS har oprettet et nyt bemandingsselskab, SAS Crew Services, dagen efter piloternes strejkevarsel. Her frygter pilotforeningen, at SAS vil bruge det nye selskab til at hyre gamle SAS-piloter, der kan blive opsagt under konflikten, ind på en ny, billigere overenskomst.

Pilot-strejken står til at træde i kraft 29. juni. Tirsdag meldte flymekanikere under Dansk Metal Luftfart, at de vil sympatistrejke med piloterne.

Dansk flychef vil stille krav til SAS ved ny statsstøtte

Sverige godkender SAS-forslag om omlægning af gæld til aktiekapital

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også