MobilityWatch

Bilsalget ligger en fjerdedel lavere end normalt

Der blev kun solgt 14.755 nye personbiler i juni, hvor leveranceproblemer fortsat prægede bilhandlen.

Foto: Finn Frandsen

Bilforretningerne havde i juni knap så travlt, som de ellers plejer at have.

Tal fra De Danske Bilimportører viser, at der blev indregistreret 14.755 nye personbiler i juni.

Det er 27 procent færre end i samme måned sidste år, og kigger man på 2022 indtil nu, er der tale om et fald på 24 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Ifølge Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, er det produktions- og leveranceudfordringer, der er skyld i det lave salg.

Importørerne kan simpelthen ikke skaffe biler nok.

”Ruslands invasion af Ukraine har forværret de forsyningskædeproblemer, som bilproduktionen globalt er ramt af.”

”Det skaber mangel på vigtige reservedele til produktionen, og det rammer også bilsalget i Danmark,” skriver han i en kommentar.

Samme opfattelse har Mads Rørvig, der er administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.

Han ser ind i et efterår, hvor der fortsat vil være udfordringer med at kunne leve op til efterspørgslen, men herefter skulle det lysne.

”Flere af vores medlemmer forventer, at når vi kommer på den anden side af årsskiftet, så burde det gå den rigtige vej.”

”Der er selvfølgelig en ordrebank, der skal afvikles, men der er en mere positiv stemning og et lys for enden af tunnelen,” siger han.

Mads Rørvig nævner coronarestriktioner, logistikudfordringer og brande i mikrochip-fabrikker som nogle af de uheldige omstændigheder, der har ført til den nuværende situation.

Salgstallene viser derudover, at elbiler tager en større og større markedsandel. Hvor det sidste år var hver 12. solgte bil, der var opladelig, er det hver sjette nye bil i 2022.

”Vi har så sent som i juni spurgt danskerne om, hvad de ville købe, hvis de skulle købe bil i dag. Her svarer næsten hver fjerde, at de ville vælge en elbil.”

”Hertil ville næsten en ud af fem gå efter en plug-in hybridbil. Der er derfor lagt i kakkelovnen og al mulig grund til at forvente, at fremgangen fortsætter for de opladelige biltyper,” siger Jeppe Juul Borre.

Movia udvider cykelforsøg i busser og tog

25.000 ejere af halvgrønne firmabiler står til regning på 490 mio. kr.

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs