SAS-piloter tilbyder at flyve chartergæster hjem

De strejkende SAS-piloter tilbyder at gøre en undtagelse fra deres strejke og hente strandede rejsende hjem.
Foto: Ali Lorestani/TT/Ritzau Scanpix
Foto: Ali Lorestani/TT/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

De strejkende SAS-piloter vil gøre en undtagelse fra deres strejke og flyve chartergæster, der er fanget uden alternative flyruter, hjem fra deres destination.

Det fortæller formanden for de danske SAS-piloter, Henrik Thyregod.

”Det er kommet til vores kendskab, at der er passagerer, der er strandet på for eksempel græske øer, og at de har svært ved at komme hjem fra ferien. Det har aldrig været vores hensigt, at nogen skulle skades på den måde - at de måske står dernede med familie og børn og ikke kan komme hjem.”

”Så i de situationer af mere ekstrem karakter, hvor det er meget svært at komme hjem fra ferien, har vi tilbudt SAS, at piloterne kan flyve ned og hente gæsterne hjem,” siger han.

SAS er umiddelbart positiv, men en aftale er endnu ikke på plads.

Omkring 1000 danske, svenske og norske piloter i SAS har nedlagt arbejdet, efter langvarige forhandlinger med ledelsen i SAS brød endegyldigt sammen mandag.

Tilbuddet om at hente strandede chartergæster gælder for alle de tre lande.

Den svenske avis Aftonbladet henviser til en pressemeddelelse fra Svensk Pilotförening, hvori tilbuddet fremgår:

”Visse af vore destinationer er utilgængelige og savner andre alternativer for rejsende til at komme hjem,” står der ifølge Aftonbladet i pressemeddelelsen.

”Situationen risikerer at blive uholdbar for vores charterrejsende ved en langvarig strejke, og derfor strækker vi en hjælpende hånd ud.”

Ifølge Aftonbladet vil piloterne have som modydelse, at SAS skal trække et lockoutvarsel af piloterne tilbage.

Efter piloterne varslede en strejke, varslede SAS en lockout af piloterne som modsvar. På grund af strejkevarslet havde det dog tæt på ingen praktisk effekt.

Ifølge Henrik Thyregod har piloterne hverken betingelser eller bagtanker.

”Det her er ret simpelt, hvis SAS vil samarbejde,” siger han.

Ifølge det svenske nyhedsbureau, TT, kræver piloterne også, at SAS ikke bruger andre selskaber til at flyve nye rejsende afsted til de pågældende destinationer.

SAS-pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, er positiv, men en aftale er endnu ikke i hus.

”Vi har flere gange spurgt til, om vi kan foretage de flyvninger, og de har sagt nej. Nu hvor de store charterselskaber har lagt pres på dem, siger de endelig ja.”

”Vi afventer det endelige ja fra dem, men vi er klar,” siger hun.

Flyene skal dog ifølge SAS først serviceres af flymekanikerne, som er i sympatistrejke med piloterne. Ritzau forsøger at få et svar fra deres fagforening Dansk Metal.

Da strejken trådte i kraft, aftalte SAS og piloterne, at alle SAS-fly ville blive fløjet hjem til deres base med passagerer.

Ifølge Aftonbladet vil piloterne ikke flyve nye passagerer ud til destinationer uden alternative flyruter. Undtagelsen om at flyve dem hjem skal vare i et par uger.

Den norske pilotforening oplyser til det norske nyhedsbureau, NTB, at piloterne sigter efter at have en aftale på plads med SAS torsdag aften.

Charterrejsende udgør en mindre del af SAS’ rejsende. I juni udgjorde de eksempelvis 133.000 ud af 1,95 millioner rejsende.

Nordiske lufthavne har store beløb i klemme hos SAS

Skatteyderne står til langt det største tab i slagsmål om SAS-gæld

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også