MobilityWatch

Trafikstyrelse: Mange flyver med private fly uden at kende risiko

Sikkerheden med privatfly er ikke den samme som ved kommerciel luftfart. Det vil styrelse nu sætte fokus på.

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix

Trafikstyrelsen oplever, at det er blevet populært at flyve med små delefly, hvor danskere kan leje sig ind på et privatfly mod at dele omkostningerne med piloten.

På den måde kan piloten flyve billigere, og passagerer kan komme hurtigt til den ønskede destination, hvad end det er en af de danske småøer eller større byer.

Udfordringen er imidlertid, at mange passagerer ikke har indsigt flyets sikkerhed. Det fortæller kontorchef i Trafikstyrelsen Michael Dela.

”De fleste forbrugere tænker, at luftfart er sikkert. Og det er det også, når vi taler kommerciel luftfart. Men lige så snart vi snakker privatfly, så er det et andet risikobillede,” siger han.

Ifølge Trafikstyrelsen var der fra 2010 til 2021 fire havarier på det kommercielle område, hvoraf én person kom til skade, da et køretøj ramte et fly på jorden, da en passager var ved at stige om bord.

I samme periode var der 82 havarier på privatflysområdet, hvoraf 24 kom til skade, og 12 omkom.

”Forskellen skal typisk ses i de uddannelseskrav, der er for piloterne. Men der også forskel på luftfartøjerne, man flyver i. Privatflyene er ofte ældre end de kommercielle fly,” siger Michael Dela.

For at informere privatflyspiloter og passagerer bedre om risiciene ved delefly iværksætter Trafikstyrelsen en kampagne.

Den skal skabe fokus på sikkerheden, men også reglerne vedrørende den økonomisk del.

For eksempel må piloter ikke tjene penge på at tage folk med om bord. De må kun dele deres omkostninger med passagerne og tage maksimalt fem med om bord.

Kampagnen består ud over en hjemmeside af kontrolbesøg på danske flyvepladser i løbet af sommeren.

Her vil et hold af flyinspektører i gule veste møde uanmeldt op før afgang for at tjekke sikkerheden og tale med piloten og passagererne.

Trafikstyrelsen kan ikke oplyse, hvor mange flyvninger med delefly der bliver foretaget i Danmark om året.

Alene i Roskilde Lufthavn lander og letter der ifølge passagertal.dk hver sommermåned omkring 500 privatfly, hvoraf mange er delefly, skriver Trafikstyrelsen i en pressemeddelelse.

Styrelsen oplyser desuden, at der særligt er på Facebook, at aftaler om delefly bliver lavet.

EU tillader togtransporter til russisk enklave efter strid

Hård kritik af SAS-melding om frigørelse fra overenskomst

Mere fra MobilityWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MobilityWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs