Finnair nødt til at ændre strategi - præsenteres til efteråret

Det finske flyselskab er bl.a. presset af krigen i Ukraine og corona-restriktioner flere steder i Asien.
Foto: PHIL NOBLE/REUTERS / X01988
Foto: PHIL NOBLE/REUTERS / X01988
AF MARKETWIRE

Finske Finnair, der konkurrerer med SAS, har haft en hård medfart og kæmper stadig med konsekvenserne af krigen i Ukraine samt corona-restriktioner på det asiatiske marked. Derfor vil selskabet i løbet af efteråret præsentere en ny strategi og markant strukturel fornyelse.

Det skriver luftfartsmediet Check-In.

I mange år har Finnairs strategi været centreret omkring Asien-ruterne, og selskabet har investeret i 17 nye Airbus A350-900 langdistancefly, men flere af dem står i øjeblikket på jorden og kommer ikke i luften.

Såvel Kina og Japan har fortsat strenge COVID-19-restriktioner, hvilket gør det vanskeligt at få passagertrafikken tilbage, men det har været muligt at opretholde en vis betjening af Asien-ruterne på grund af en stærk efterspørgsel på fragt.

Denne fragtefterspørgsel er dog ved at rinde ud, samtidig med at overflyvningsforbuddet over Rusland er med til at forlænge Asien-flyvningerne med flere timer, hvilket koster mere brændstof og forhindrer en effektiv udnyttelse af flyene.

”Disse forandringer kræver en ny strategi og en betydelig strukturel fornyelse af Finnair. Derfor arbejder vi på en gennemgribende strategifornyelse og sigter mod kommunikere mere om vores retning og de ændringer, den medfører, i efteråret,” lyder det fra koncernchef Topi Manner.

Selskabet havde et markant underskud i det seneste kvartalsregnskab, hvor der der blev realiseret et underskud på 169,3 mio. euro før skat, hvilket svarer til 1,26 mia. danske kroner. Det er et større underskud en samme kvartal i 2021, og dermed har Finnair kurs mod et tredje år med stort milliardunderskud, hvilket kræver handling.

I et forøg på at sænke omkostningerne og sikre noget indtjening har Finnair solgt fire Airbus A321, der er blevet konverteret til fragtfly hos SmartLynx Airlines.

Derudover har selskabet wetleaset fire Airbus A321 til British Airways og to Airbus A350 til Eurowings Discover. Det har i andet kvartal sikret en indtægt på 38 mio. euro, hvilket svarer til 285 mio. kroner.

SAS vil færdiggøre konkurslånsforhandlinger i midten af august

Boeing vender til rødt efter sænket 737-leveringsprognose

Wizz Air taber milliarder på få måneder

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også