DSB-chef slår fast: "Billetpriserne generelt i den kollektive transport kommer til at stige"

Det bliver dyrere at benytte den kollektive transport fra næste år, lyder det fra DSB-topchef, der i øjeblikket har svært ved at indgå priskontrakter for energiforbruget grundet massiv usikkerhed.
Flemming Jensen, adm. direktør i DSB. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Flemming Jensen, adm. direktør i DSB. | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Fra næste år skal der flere penge op af lommen, hvis man vil benytte sig af den kollektive transport.

Sådan lyder det fra Flemming Jensen, der er adm. direktør hos DSB, til MobilityWatch.

”Man kan godt se frem i, at billetpriserne generelt i den kollektive transport kommer til at stige næste år,” siger han.

Med den høje inflation og ikke mindst høje energipriser er det ganske enkelt nødvendigt for trafikselskaberne at hæve standardpriserne, forklarer han.

Selvom det altså vil blive dyrere, så forklarer Flemming Jensen, at DSB ”nok skal finde” en model, så prisstigningerne vil blive mindre end inflationen, mens han samtidig understreger, at DSB stadig vil tilbyde billige billetter som eksempelvis Orange-billetter.

Indtil videre har inflationen og høje energipriser ikke sat sig i billetpriserne i den kollektive transport. Det skyldes et takststigningsloft hos Trafikstyrelsen, hvilket først reguleres ved årsskiftet.

Energi kan koste 200 millioner

Alene for første halvår har DSB, der torsdag har offentliggjort udvalgte finansielle tal for halvåret, haft en merudgift til energi i form af diesel og el på 124 mio. kr. sammenlignet med samme halvår 2021.

Topchefen peger på, at den ekstraomkostning næppe vil blive mindre for resten af året.

”Det kan sagtens være et beløb, der hedder 180-200 mio. kr. i andet halvår, som vi vil have i merudgift. Men det er lidt bedste mands bedste bud,” siger han med henvisning til, at usikkerheden grundet prisudsving stadig er stor.

Bl.a. af den årsag lyder forventningen hos DSB da også på et resultat før skat for hele året på omkring 0 – til trods for et overskud før skat på 167 mio. kr. i årets første seks måneder.

Merudgifterne til energi er kommet, selvom DSB har afdækket 91 pct. af det forventede olieforbrug og 68 pct. af det forventede elforbrug for hele 2022.

Og i 2023 vil det kun blive dyrere, da prisen for at afdække forbruget selvsagt følger prisudviklingen på markedet – hvis ellers der kan indgåes aftaler.

”Lige nu er det i perioder umuligt overhovedet at låse en elpris. Vi kan ikke engang indgå kontrakter, fordi der er så stor usikkerhed omkring priserne,” siger Flemming Jensen.

DSB ramt af stigende priser på energi i andet kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også