Et flertal af danskerne siger nej til at øge statens ejerandel i SAS

Kun hver fjerde dansker vil øge statens ejerandel i SAS, mens over halvdelen mener, det er en dårlig idé.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

I juni måned stillede finansminister Nicolai Wammen (S) sig forrest blandt en række ordførere og præsenterede en ny bred aftale om statens engagement i flyselskabet SAS.

Den betyder, at Danmark fortsat vil bakke op om det nødlidende flyselskab og er klar til at skyde flere penge i SAS for at øge den nuværende ejerandel på knap 22 pct. op til 30 pct., såfremt nye investorer også kommer med midler.

Aftalen blev indgået mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Konservative, Radikale og SF.

Nu viser en ny meningsmåling, som Wilke har foretaget for MobilityWatch, at et flertal af danskerne er direkte uenige med det politiske flertal om, at staten skal øge sin ejerandel i flyselskabet.

Her svarer over halvdelen af de adspurgte ”nej” til, at det er en god idé, at staten øger sin ejerandel i SAS.

Godt en ud af fire mener omvendt, at det er en god idé, at staten øger ejerandelen i flyselskabet, mens hver femte har svaret ”ved ikke”.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Lisbeth Bech-Nielsen, finansordfører i SF, fortæller i kølvandet på målingen, at partiets tålmodighed med SAS snart er opbrugt:

SF om statens SAS-ejerskab: ”Vores tålmodighed er ved at være opbrugt”

Også hos Dansk Folkeparti, der trak sig fra aftalen efter sommerens pilotstrejke brød ud, lyder det fra finansordfører René Christensen, at partiet ønsker at sælge statens nuværende aktiebeholdning i SAS.

I et tredje af de oprindelige aftalepartier, Venstre, har tre folketingsmedlemmer i Altinget for nylig peget på, at staten ikke skal være langsigtet medejer af SAS.

Statens støtte er central

Ifølge Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og følger SAS, siger målingen først og fremmest noget om folkestemningen, efter en sommerperiode hvor mange har fået ødelagt ferieplanerne på grund af pilotstrejken.

Han minder samtidig om, at den politiske aftale om at støtte SAS er et grundelement i den igangværende redningsaktion.

”Den opbakning og det tilsagn, som den danske stat er kommet med til SAS, er en integreret del af den redningspakke, som Apollo har købt ind i. Så jeg er ikke sikker på, at staten kan vælge at sige, at det vil vi ikke alligevel,” siger analytikeren.

Han henviser til Apollo Global Management, som er det amerikanske finanshus, der har stillet en såkaldt DIP-finansiering på 700 mio. dollar, svarende til godt 5 mia. kr., til rådighed for SAS til den fortsatte drift under konkursbeskyttelsesprocessen i USA.

Her har selskabet efterfølgende en mulighed for at konvertere lånet til aktier, og aftalen er indgået under forudsætning af statens støtte.

Jacob Pedersen anser det altså som noget nær utænkeligt, at aftalen vil miste sit flertal, og skulle det mod al forventning ske, så vil der lyde et ”ramaskrig”.

”Det vil kaste de danske politikere ud i et ganske stort troværdighedsproblem, hvis større udenlandske fonde ikke kan regne med de aftaler, de laver med den danske stat,” siger Sydbank-analytikeren.

Ny analyse: SAS risikerer at miste førerpositionen i Skandinavien

Mulig Ryanair-overenskomst kan genåbne SAS-pilotaftale

Domstol godkender milliardlån til SAS fra Apollo

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også