Ny dansk bookingplatform vil sætte sig på særligt hjørne af flybranchen

En danskstiftet bookingplatform, der har kapital i ryggen fra en af landets mest velhavende familier, vil spille en vigtig rolle på privatflymarkedet, som oplever stor vækst i disse år.
Rasmus Cornelius, stifter af Goollie | Foto: PR/Goollie
Rasmus Cornelius, stifter af Goollie | Foto: PR/Goollie

Et nyt, danskstiftet selskab vil være for privatflymarkedet, hvad Momondo er for konventionelle ferie- og forretningsrejser.

Selskabet, der har navnet Goollie, har således udviklet en bookingplatform, hvor velhavere, travle forretningsfolk og andre med behov for – og pengepung til – at flyve med privatfly nemt kan booke en flyvning.

”Vi vil gøre det lige så nemt at booke et privatfly som at booke en taxa,” forklarer Rasmus Cornelius, stifter af Goollie, til MobilityWatch.

Rasmus Cornelius har selv været privatflypilot gennem en årrække og mener, at måden, den type flyvninger i dag bliver booket på, kan gøres nemmere.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

I dag, fortæller han, foregår det typisk via mails eller Whatsapp, når folk med behov for en hurtig og privat flyvning skal booke et fly. Det sigter han med Goollie mod at lave om på.

Rasmus Cornelius har blandt andet fløjet for Tøpholm-familien, der i 1950’erne tjente stort på salg af høreapparater, og som i dag er en af landets mest velhavende familier. Netop familien Tøpholm har skudt kapital ind i den nye bookingplatform.

Ikke til hr. og fru Danmark

Markedet for privatfly har oplevet stort vækst de seneste år, og ifølge Rasmus Cornelius opfylder privatflyvninger også et vigtigt behov for dem, der bruger det.

Efterspørgslen på privatfly vokser

”Jeg kan mærke, at der er mange, som er gået fra businessclass i rutefly og ind i privatfly, fordi det bare er nemmere; Man bestemmer selv, hvornår man gerne vil afsted, vi flyver tættere på deres destination og vi kan flyve dem hjem igen samme dag,” fortæller Rasmus Cornelius.

I første omgang henvender Goollie sig primært til forretningsfolk og virksomheder, men selskabet vil ifølge stifteren på sigt også henvende sig til velhavende turistrejsende.

”Vi vil gerne have det her ud til de private forbrugere og synliggøre, at man rent faktisk kan komme til Bornholm for 3000 euro,” fortæller han.

Danske privatfly flyver mere end før pandemien

Selvom prislejet er en del højere end mange kommercielle flyruter, håber man hos Goollie, at forbrugerne vil begynde at kunne se fordelene ved privatfly.

”Når man alligevel er i St. Tropez, så er det bare nemmere at tage privatflyet til Korsika end at tage færgen,” siger han.

Måden, Goollie vil tjene penge på, er at tage et gebyr på en vis procentdel af den samlede pris, brugerne skal betale for en rejse. Hvor meget det er, ønsker han ikke at oplyse.

Selskabet har endnu ikke fået sin første kunde, men Rasmus Cornelius forventer, at de første bookinger vil lande i løbet af efteråret.

Statsministerens grønne indenrigsfly kan udløse ekstraregning på 370 mio om året

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også