Lobbychef om nedskæringer i bus- og togdrift: Vil tvinge flere danskere over i bilen

Ifølge et debatindlæg fra sektorchef i Dansk Persontransport vil nedskæringer i den kollektive trafik føre til flere biler på de danske veje.
Foto: Marius Renner/Ritzau Scanpix
Foto: Marius Renner/Ritzau Scanpix

Kommuner, regioner og trafikselskaber har advaret om, at hvis der ikke kommer en økonomisk håndsrækning til landets busser og tog, vil det føre til massive nedskæringer i den kollektive trafik, som er hårdt ramt af stigende energipriser og lave passagertal efter corona.

Ifølge et debatindlæg i Jyllands-Posten, skrevet af Dansk Persontransports sektorchef, Lasse Repsholt, vil sådanne nedskæringer rigtig nok lette budgetterne hos kommuner og regioner, men det vil i stedet betyde, at regningen ryger direkte videre til danskerne, da flere danskere vil blive tvunget til at købe bil nummer to eller tre, for at få hverdagen til at hænge sammen.

Samtidig vil nedskæringer i den kollektive trafik øge Danmarks afhængighed til olieproducerende stater, da 2,5 mio. biler i 2030 fortsat vil køre på benzin og diesel, lyder det.

”Det er nødvendigt, at regeringen, kommunerne og regionerne får løst de aktuelle økonomiproblemer. Det er dels et spørgsmål om at sikre det nødvendige, økonomiske fundament og dels selvfølgelig også – som transportminister Trine Bramsen har påpeget flere gange – en fælles ambition om og forpligtelse til at gøre den kollektive trafik mere attraktiv og få flere til at bruge den,” skriver Lasse Repsholt.

Sydtrafik-boss med bøn til ejere: Få passagerer bør ikke føre til panikbesparelser

DSB ramt af stigende priser på energi i andet kvartal

Landets største trafikselskab har stort hul i budgettet og varsler nedskæringer

Trafikselskaber mangler corona-penge: Formand frygter farvel til hver femte bus

Trafikselskaber frygter for den grønne omstilling uden ny coronahjælp

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også