SAS vil byde på udbud af landets første grønne indenrigsrute

Om tre års tid skal Danmark have sin første fossilfrie indenrigsrute ifølge regeringens nye luftfartsudspil. SAS melder sig allerede nu ind i feltet af bydere på ruten, fortæller koncerndirektør til MobilityWatch.
Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS, under regeringens luftfartsudspil. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS, under regeringens luftfartsudspil. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

I 2025 skal én indenrigsrute i landet være fossilfri, mens den samlede danske indenrigsluftfart skal være grøn i 2030.

Sådan lyder ambitionerne i regeringens nye luftfartsudspil, hvor det desuden fremgår, at man vil lægge den første grønne rute i udbud.

”Alle indenrigsruter er i spil, og alle selskaber kan søge,” lød det fra transportminister Trine Bramsen (S) på et pressemøde i Københavns Lufthavn, hvor udspillet blev præsenteret.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Et af de selskaber, der kommer til at byde ind på ruten, er SAS.

Sådan lyder det fra koncerndirektør Simon Pauck Hansen på spørgsmålet om, hvorvidt man ønsker at byde på ruten.

”Naturligvis vil vi det,” siger han til MobilityWatch.

I regeringens udspil er der da også afsat en klækkelig sum på hele 800 mio. kr. til at bistå den grønne indenrigsrute for at ”give den et ekstra boost”, som transportministeren udtrykker det.

Ikke elfly i første omgang

I den forgangne uge meddelte SAS, at selskabet har indgået en intentionsaftale med det svenske selskab Heart Aviation, hvor man har mulighed for at få leveret to 30 sæders elfly - men først i 2028.

Derfor vil det heller ikke være et eldrevet fly, som – hvis SAS vinder udbuddet – kommer til at betjene den første grønne indenrigsrute i 2025, fortæller Simon Pauck Hansen.

Han udelukker dog ikke, at der på længere sigt kan anvendes elfly på danske ruter.

”Elfly er tidligst klar omkring 2028 og i en størrelse, som er relativt begrænset selv for dansk indenrigs. Man kunne selvfølgelig forestille sig nye ruter dukke op til nogle af de mindre lufthavne. Men det primære vil være at anvende den konventionelle teknik og så sikre os, at standarderne justeres, således at vi kan påfylde 100 pct. bæredygtigt brændstof,” siger han.

Bramsen ser grønne danske indenrigsfly omvende modstandere i EU

Støttepartier kræver markant højere flyafgift end S-udspil

Regeringen foreslår passagerafgift for at få grønne fly

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også