Trods buldrende inflation: Delebilsfirma sænker priserne for at fastholde vækst

Share Now sænker nu priserne på dets time- og dagsudlejninger. Trods de seneste måneders stigende omkostninger forventer direktør ikke, at det vil påvirke bøgerne negativt.
Morten Jakobsen, adm. direktør i Share Now. | Foto: PR / Share Now
Morten Jakobsen, adm. direktør i Share Now. | Foto: PR / Share Now

De seneste mange måneder har inflationen og især stigende energiomkostninger sat sit præg mange steder i erhvervslivet, herunder i transportsektoren.

Typisk er løsningen på stigende omkostninger at hæve prisen på ens produkter, men hos delebilsselskabet Share Now, der er en del af Arriva, vælger man nu at gå den modsatte vej.

Her sænker man fra dags dato priserne, oplyser selskabet til MobilityWatch.

”Det er en strategi, vi nu vælger at benytte os af for at holde vækst i markedet,” siger adm. direktør Morten Jakobsen.

Prissænkningen lyder på 5 pct. overordnet set for selskabets udlejninger og på time- og dagsbasis. Sænkningen vil være forskellig alt efter model og udlejningstype, hvorfor priserne vil blive sænket med mere end 5 pct. for visse udlejninger, mens de for andre vil være mindre, forklarer Share Now-direktøren.

Han understreger, at der kun er tale om prissænkninger, og at der ikke vil være tale om prisstigninger på nogen produkter.

De lavere priser har særligt til formål at få de kunder, der i forvejen bruger delebilsselskabets produkter, til at bruge dem mere, forklarer Morten Jakobsen.

De seneste måneder har selskabet således oplevet, at dets faste kunder kører 4,5 ture i en Share Now-bil om måneden, mens tallet tidligere har været 5. Det sigter man mod at nå op på igen med det nye tiltag.

Går i værste fald i nul

At sænke sine priser, mens de stiger de fleste andre steder, vil mange formentlig mene i udgangspunktet er en ejendommelig strategi, hvis det handler om at tjene penge.

Hos Share Now ser man det imidlertid mere nuanceret, fastholder Morten Jakobsen.

”Selvom inflationen i sidste måned (september, red.) ramte svimlende 11 pct., er det ikke nødvendigvis, fordi vores omkostninger stiger med 11 pct. På nogle områder stiger de mere, andre stiger de mindre, men det vigtigste er, at vi får bilerne ud at køre og får aktive kunder,” siger han og uddyber:

”Hvis vi fastholder de priser, vi har nu, kan vi se, at kunderne bruger os mindre, fordi de har færre penge mellem hænderne. Hvis vi derimod sænker dem en lillebitte smule, kan det være, vi får folk til at bruge os lidt mere igen, og dermed kan vi bibeholde væksten i den grønne omstilling.”

Men indtjeningen pr. tur bliver vel dårligere for jer?

”Hvis alle vores omkostninger havde været 100 pct. variable, er det klart, at det ikke havde givet mening at sætte priserne ned, men det er de heldigvis ikke. Derfor kan vi godt arbejde med priserne i begge retninger.”

Forventer I, det giver plus eller minus?

”Jeg tror, at det i værste fald er en nulsum for os.”

Hvis det i værste fald giver status quo, hvorfor har I så ikke sænket priserne før?

”Man kan ikke bare ændre på priserne hele tiden, og vi havde nogle justeringer, vi lavede tilbage i februar, som var lavet i starten af inflationsudfordringerne,” siger Morten Jakobsen med henvisning til de prisstigninger, selskabet indførte i februar.

”Løbende laver vi småjusteringer for det enkelte produkt. Men vi kan ikke bare hver måned gå ind og hæve eller sænke priserne på alle vores produkter. Så derfor forsøger vi at gøre nogle ting løbende, og andre gange tager vi en større chunk ved at kigge på hele markedssituationen, og det er så det, vi har gjort nu.”

Bredere billede

Morten Jakobsen tilføjer, at eftersom Share Now er en del af Arriva, der opererer både tog og busser rundt om i landet, er der en mere overordnet tankegang bag prissænkningen.

Udover at det skal få folk til at bruge Share Nows produkter mere, skal det også bidrage til at gøre delebilerne så tilpas attraktive for folk, der går og overvejer at købe en bil, at de lader være.

Dermed vil det ifølge Share Now også være med til at understøtte den kollektive transport, at folk undlader at investere i deres egen bil, da de dermed enten skal bruge den offentlige transport eller en delebil, når de skal bevæge sig rundt.

Share Now har omkring 700 biler i København.

Share Now offentliggør ikke selv regnskab, men af Arrivas seneste årsrapport for 2021 fremgik det, at delebilselskabet havde en øget omsætning på 46 pct. i forhold til 2020. Alligevel levede selskabet ikke op til bundlinjeforventningerne, skriver Arriva i regnskabet.

Arriva og Share Now er for nylig blevet overtaget af den tyske kapitalfond Mutares.

Styrelse godkender kapitalfonds opkøb af Arrivas danske aktiviteter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også