Debat: Hvorfor i alverden er der en rød zone i Indre By for el-løbehjul?

Når København kæmper med tung biltrafik, burde man ikke gøre det så svært at bruge el-løbehjul. Sådan lyder budskabet i nyt debatindlæg fra politisk chef i mobilitetsselskabet Bolt, der netop gør sig i de eldrevne løbehjul.
Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Af Christian Thomassen, Public Policy Manager for Bolt i Norden.

Ifølge BloombergNEF vil der i 2036 være over 1,5 mia. biler på verdensplan, heraf over 250 mio. alene i EU.

Privatbilisme i storbyerne er en reel udfordring, og hvis vi gerne vil skabe mindre trængsel, forbedret luftkvalitet og en mere bæredygtig transportsektor, er vi nødt til at se på alternative transportformer. Og vi kan til en start se mod Norge.

I Oslo ser tingene nemlig noget anderledes ud, end de gør i København. Her har man indført fartgrænse og flytning af parkeringszoner til udkanten af byen for at komme den tunge biltrafik til livs - og så har de indført rød zone for biler i centrum.

Rød zone har vi også i København - men for el-løbehjul!

Det betyder, at el-løbehjul ikke må parkeres i Indre By, og derfor står el-løbehjulene lige nu stille i hele byen. Det er ærgerligt, nu hvor el-løbehjulene er tilbage i byen under nye og mere regulerede forhold.

Vi kan med fordel bruge erfaringer fra Oslo og indføre rød zone på biler frem for el-løbehjul. I hvert fald, hvis København fortsat skal være en grøn by med en dynamisk og fremtidssikret infrastruktur, der gør det let og sikkert at komme fra A til B for både borgere og turister.

Det har også været en diskussion på Rådhuset, hvor partier på venstrefløjen har foreslået bilfri gader eller lign. tiltag, som kunne begrænse privatbilismen i Indre By.

Det er tiltag, Bolt synes, giver mening, hvis man altså finder alternativer for borgerne, så Københavnerne stadig kan komme uhindret rundt i byen.

Her synes el-løbehjul at være en uudnyttet ressource, man nemt kunne få bragt i spil, hvis Borgerrepræsentationen gjorde det muligt.

Færre køer, ulykker og emissioner - og renere luft

I årtier er byer rundt om i verden blevet bygget til biler i stedet for til de mennesker, der bor i dem. Hvis bare 25 pct. af bilerne fjernes fra vejene, vil det resultere i byområder, der er mere miljøvenlige og samtidig give en bedre oplevelse for de mennesker, der bor i dem.

Det betyder færre ulykker, færre køer i myldretiden, færre emissioner og renere luft.

Bolt har i Berlin lavet undersøgelser på, hvad det ville betyde for byen at reducere antallet af private biler i byen. Undersøgelsen viste, at ved at øge offentlig transport samt delemobilitet og taxa kunne antallet af privatbiler reduceres med 7 pct. inden for de næste 1-3 år.

(Indlægget fortsætter under billedet)

Foto: Bolt / Pr
Foto: Bolt / Pr

I en by med mere end 1,2 millioner biler lyder det måske ikke af meget, men et fald på 7 pct. i private køretøjer i den tyske hovedstad ville åbne op for 8,2 km2 tilgængeligt offentligt rum svarende til 3,5 Tiergarten-parker.

Berlin er på mange måder en anden by end København, dog burde København lade sig inspirere af Oslo og Berlin og høste de gevinster, der vil være ved færre biler i byen.

En reduktion af biler på vejene vil også betyde renere luft. Københavns kommune offentliggjorde sidste år en rapport, hvor luftforurening var skyld i 440 dødsfald.

Nu advarer WHO om konsekvenserne ved den usynlige dræber.

I kommunens egen rapport fremgår det, at det særligt er på vejene i Indre By, hvor der er de højeste niveauer af luftforurening. Derfor vil en åbning af forbudszonen betyde endnu bedre luft for børn og ældre, som færdes inde i byen.

Lette køretøjer som f.eks. cykler, el-cykler, og el-løbehjul tilbyder alle mere overkommelige alternativer til næsten alle de formål, som en privatbil tjener. Fremtidens København skal understøtte alternative transportformer, f.eks. ved at tilbyde gratis parkering for delebiler.

Folk kan flyttes over på mere CO2-venlige transportformer

Tidligere på året lancerede Bolt en rapport, lavet i samarbejde med den norske tænketank Transportøkonomisk Institut, der viste, at ved at give folk alternative transportmuligheder på farten faktisk kan man flytte dem over på mere CO2-venlige transportformer.

I undersøgelsen kan man f.eks. læse om et pilotprojekt, hvori udvalgte Bolt-brugere på tværs af 10 europæiske byer, der fik opfordringer i Bolts app til at skifte samkørsel, altså booking af lift via app’en, ud med el-løbehjul på ture, der var kortere end 3 kilometer.

De grupper, der aktivt blev opfordret til at skifte transportform, blev sammenlignet med grupper, der ikke modtog opfordringen, og her blev resultatet, at op mod 60 pct. i gennemsnit skiftede samkørsel ud med el-løbehjul på de korte ture, hvis el-løbehjulet var indenfor 300 meter.

Dermed er det afgørende, hvordan Borgerrepæsentationen gør el-løbehjul tilgængelige. Lige nu er el-løbehjulene slet ikke tilgængelige i Indre By, og dermed vælger Københavnerne andre - mere fossile - transportformer, f.eks. den private bil.

Og der sker mange ting lige nu - f.eks. ser vi også, at Google Maps udover de sædvanlige bus, bil, cykling osv. nu også kan vise el-løbehjul som et transportmiddel.

Politikerne på Københavns Rådhus skal i midten af december evaluere, hvordan det er gået med forbudszonen i København.

Her håber Bolt på, at politikerne i Borgerrepræsentationen kan se det alarmerende i, at der er en rød zone for el-løbehjul i Indre By, når nu fakta er, at Københavns Kommune ikke når sit mål om klimaneutralitet i 2025.

Bolt udvider med flere cykler og løbehjul i Storkøbenhavn

Elløbehjul kaprer bus- og togpassagerer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også