Tankstationer forbereder sig på store ændringer: "Kunderne får et nyt behov"

Tankstationskæderne skal til at omstille sig til en ny virkelighed med flere elbilister. Et større fokus på selve tankstationsoplevelsen er blandt de tiltag, som skal hjælpe med at fastholde kunder. 
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

I år 2030 forventes det, at der vil være op mod 1 mio. elbiler på de danske veje. 

Den udvikling skal de traditionelle tankstationer, der i mange år har tjent deres penge på salg af fossile brændstoffer, forholde sig til. 

MobilityWatch har talt med Shell, Circle K og Q8, som er nogle af landets største tankstationskæder, og som fortæller, at det er tid til at tænke i nye baner. 

”Vi skal finde noget, der erstatter det brændstof, som vi kommer til at sælge mindre af,” fortæller Søren Møller Maretti, direktør i DCC Energi Mobility, der driver Shell-tankstationerne i Danmark.

Hos konkurrenten Circle K er tonen den samme. 

”Der er ingen tvivl om, at branchen har en omstilling at skulle igennem. Både i antal af tankstationer og lokation, og hvad der skal tilbydes. Det er jo en rejse, som først lige er startet. Hvor den ender henne, det er svært at sige,” fortæller Peter Rasmussen, brændstofdirektør hos Circle K. 

Ny virkelighed

Udfordringen for aktørerne på området er grundlæggende, at elbilister har mulighed for opladning andre steder end på tankstationerne. 

Modsat personer med benzin- og dieselbiler kan de lade elbilen op derhjemme, på arbejde eller andre steder, hvor de eksempelvis opholder sig i længere tid. 

Tankstationskæderne Shell og Q8 tilbyder derfor også at opstille ladestandere hos privatpersoner og arbejdspladser. 

”Tankstationen er på en måde flyttet hjem til forbrugerne,” siger Marc Skriver-Bayer, der er chef indefor bl.a. e-mobilitet hos Q8 i Danmark. 

Allan Skytte Christensen, analysechef hos Drivkraft Danmark, der er brancheforening for brændstofimportører og ladeoperatører, er enig i, at ”en stor del af al opladningen” fremover vil foregå ved hjemmet. 

Det betyder dog ikke, at tankstationerne bliver irrelevante, mener han.

Brancheforeningen udgav for nylig en undersøgelse om forbrugernes ønsker og forventninger til opladning af elbiler. Her var den overordnede konklusion, at de adspurgte i høj grad ønskede flere lademuligheder ved tankstationer. Desuden ønskede de tryghed omkring ladestanderne og muligheden for at betale for opladning på samme måde som med benzin eller diesel. 

”Jeg mener, at man i undersøgelsen kan se, at forbrugerne gerne vil oplade deres bil på tankstationen, som de kender og sætter pris på,” siger Allan Skytte Christensen, analysechef hos Drivkraft Danmark. 

”Men tankstationerne er naturligvis under forandring og bliver ikke i fremtiden helt, som vi kender dem i dag.”

Selv om der i mange år frem fortsat vil være mange flere benzin- og dieselbiler på de danske veje, vil tankstationskæderne dog skulle begynde at tilpasse sig for stadig at have en plads hos kunderne. 

Det er man også opmærksom på hos Circle K, der med sine ca. 430 stationer i Danmark er en af landets største tankstationskæder. Omvendt er selskabet afventende med at foretage store strategiskift.

”Hvis ikke vi ændrer vores måde at drive butik og give kunderne et tilbud på, så har vi ingen relevans om 15 år. Det er der ingen tvivl om,” siger Peter Rasmussen, fra Circle K, som dog tilføjer:

”Det er ikke sådan, at man kan lave en strategi til flere år ud i fremtiden. Der sker mange ting, som man hele tiden skal være opmærksom på. Det eneste, som jeg kan sige, er, at det kommer til at se markant anderledes ud i 2040,” fortæller han.

Fremtidens tankstation

Flere af de kæder, som MobilityWatch har talt med, nævner, at de i fremtiden vil fokusere mere på et udvidet og forbedret kundetilbud. Det kan bl.a. indebære et bedre butiksudvalg på tankstationerne, internetmulighed og bilvask. 

Det skal være med til at gøre tankstationene til et mere attraktivt og behageligt sted at opholde sig, når man venter på, at bilen har opladt. 

”Kunderne får et nyt behov, når de skal oplade deres elbiler, og det er de komponenter, vi ser, som skal ind og erstatte det brændstof, som vi før har solgt,” siger Søren Møller Maretti fra DCC Energi Mobility.

Hos Q8 har man også satset på samarbejder med bl.a. Starbucks og Meyers bageri. Man er desuden begyndt at investere mere i tankstationens indretning som eksempelvis siddepladser, når man venter på, at bilen bliver opladt. 

”Vi er på en stor rejse i forhold til bekvemmeligheden. Ser man 10 år tilbage og kigger på, hvordan vores butik så ud dengang, var det jo et helt andet produktsortiment, du kunne få,” siger Marc Skriver-Bayer.

Foruden ændringerne på tankstationerne er der også fokus på at levere opladning hjemme hos kunderne. Hjemmeopladeren er dog kun for dem, som har mulighed for privat parkering. Elbilsejere, der bor i lejlighed i byerne, har ikke nødvendigvis de samme parkeringsfaciliteter som husejere. 

Personer med elbil, som bor i etagebyggerier uden privatparkering, er derfor en voksende målgruppe for tankstationerne, der tilbyder lynladning. Marc Skriver-Bayer fra Q8 fortæller, at der også er et potentiale for offentligt tilgængelige lynladere hos erhvervsgrupper som taxavognmænd eller distributionsselskaber. 

Samlet er der altså lagt op til, at både den klassiske tankstation og selskaberne vil gennemgå forandringer, som kun bliver mere synlige, efterhånden som flere elbiler kommer på de danske veje.

Peter Rasmussen fra Circle K er dog ikke i tvivl om, at der også på sigt vil være plads til tankstationsselskaberne.

”Men præcist hvordan og hvorledes, det er det store spørgsmål,” siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også