Trafikselskaber vil hæve billetpriserne med yderligere 10 pct. i 2023

De danske trafikselskaber vil bede den nye regering om at gøre det muligt at øge billetpriserne ekstraordinært i 2023, men det kræver en lovændring. Tidligere transportminister var positivt stemt for forslaget.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Færre passagerer efter coronakrisen kombineret med høje brændstofpriser har været en farlig cocktail, som har ført til økonomiske hovedpiner hos landets trafikselskaber.

Konsekvensen af udviklingen er, at der vil komme nedskæringer i den kollektive trafik, da langt fra alle ejere – i form af regioner og kommuner – har kunnet finde penge til at dække trafikselskabernes underskud.

Trafikselskaberne forudser, at også 2023 vil blive en udfordring, da passagererne fortsat ikke er vendt helt tilbage til niveauet før pandemien, ligesom det samtidig er usikkert, hvordan brændstofpriserne udvikler sig.

Derfor vil Danske Regioner, Kommunernes Landsforening (KL) og trafikselskaberne bede den nye SVM-regering om at give trafikselskaberne en ekstraordinær mulighed for at hæve billetpriserne med yderligere 10 pct. i maj 2023.

”Vi er nødt til at være realistiske på det her. Hvis vi ønsker, at antallet af busser i videst mulige omfang understøttes, så er det nødvendigt,” siger Steen Vindum (V), formand for Trafikselskaberne i Danmark og trafikselskabet Midttrafik, til MobilityWatch.

Der vil således være tale om den anden takststigning på ét år, hvor der i forvejen er lagt op til stigninger på 4,9 pct. fra januar.

Et nødvendigt onde

Som lovgivningen er i dag, må trafikselskaberne ikke regulere priserne for at køre med bus og tog yderligere end det takststigningsloft, som fastlægges hos Trafikstyrelsen én gang årligt.

For 2023 – hvor loftet ligger på 4,9 pct. – er loftet allerede på det højeste niveau, siden ordningen trådte i kraft i 2008.

Men ifølge Steen Vindum afspejler de 4,9 pct. langt fra de prisstigninger, som trafikselskaberne reelt har stået over for i 2022. 

Derfor vil det også få store konsekvenser for den kollektive trafik, hvis man venter med at regulere priserne med yderligere 10 pct. til 2024.

”Vi er bange for, at det vil komme til at koste busafgange,” siger Steen Vindum.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Ifølge Steen Vindum er der dog tale om et dilemma, da den meget kraftige prisstigning, som er på tale nu, vil få betydning for passagertallene.

Anders G. Christensen (V), som er formand for udvalget for regional udvikling og EU i Danske Regioner, er enig i, at det altid vil komme an på en afvejning, men han mener dog, at nedskæringer i driften vil gøre endnu større skade end prisstigninger.

”Besparelser er en skidt vej at gå, for hvis vi først lukker ruter, så bliver de meget svære at åbne igen,” siger Anders G. Christensen til MobilityWatch.

Ifølge Anders G. Christensen kan takststigningen dog ikke stå alene. Der er i stedet brug for, at man gentænker den måde, den kollektive trafik fungerer på i dag.

”De senere år er der kun blevet skåret ned på den kollektive trafik. I stedet bliver vi nødt til at se på, hvordan vi kan lave forskellige løsninger, som kan forbedre den kollektive trafik,” siger Anders G. Christensen.

Færre passagerer

Udsigten til yderligere prisstigninger i den kollektive trafik i 2023 er dog ikke noget, der huer Passgerpulsen under Forbrugerrådet Tænk, som arbejder for at skabe de bedste rammer for brugerne af bus, tog og metro.

Ifølge projektchef Lars Wiinblad vil det være negativt for passagererne, da forslaget kommer oven i planlagte prisstigninger til januar, ligesom der også vil blive skåret i driften flere steder.

”Vi har respekt for den situation, som trafikselskaberne står i,” siger Lars Wiinblad.

”Men det her vil få en negativ effekt. Hver eneste gang ting bliver dyrere, så begynder danskerne at overveje alternativer.”

Hvilke konsekvenserne prisstigningerne præcist vil få, kan dog være svært at forudsige, forklarer projektchefen.

Trafikselskaberne udvælger selv, hvilke produkter som skal stige i pris inden for takstloftet. Det betyder eksempelvis, at pendlere på lange rejser går fri af den prisstigning, som sker ved årsskiftet. Hvilke produkter, der evt. stiger i pris til maj, er dog uklart på nuværende tidspunkt.

”Men bestræbelserne på at få passagererne tilbage efter corona vil lide et yderligere knæk med prisstigningerne,” siger Lars Wiinblad. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Allerede i morgen tordag, når ministrene i den nye regering bliver præsenteret, vil Danske Regioner og Trafikselskaberne i Danmark tage fat i den nye transportminister for at få sat gang i den lovændring, som kræves, for at priserne kan hæves i den kollektive trafik igen i 2023.

Om den nye SVM-regering vil være positiv indstillet over for forslaget, må tiden vise, men tidligere transportminister Trine Bramsen (S) har tidligere reageret positivt, fortæller flere kilder til MobilityWatch.

”Jeg har heller ikke hørt om nogle partier, der ikke vil være med til at udvikle vores land – også derude, hvor der er længere mellem husene,” siger Anders G. Christensen fra Danske Regioner.

Danske Regioner og Trafikselskaberne i Danmark vil således foreslå, at man rykker takstjusteringen for 2024 frem, så den i stedet træder i kraft i maj 2023. 

Danske Regioner vil dog ikke udelukke på nuværende tidspunkt, at priserne også kan stige i 2024.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også