Overblik over nedskæringer i trafikselskaber: Særligt jyderne bliver ramt

Sjælland går i store træk fri, mens jyderne rammes af besparelser. MobilityWatch giver her et overblik over, hvor der er nedskæringer på vej i den kollektive trafik.
Kommer bussen? Særligt i Jylland vil der blive skåret ned i bustrafikken i de kommende år. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Kommer bussen? Særligt i Jylland vil der blive skåret ned i bustrafikken i de kommende år. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

2022 har ikke været et sjovt år for trafikselskaberne, som er blevet ramt hårdt på økonomien som følge af færre passagerer og høje priser på energi og brændstof.

Det har resulteret i flere trecifrede milliontilskud fra staten, men ifølge en række aktører har det ikke været nok til at undgå nedskæringer i den kollektive transport.

Nu viser en rundspørge, som MobilityWatch har foretaget blandt landets regioner og trafikselskaber, at det er meget forskelligt, hvordan den skrantende økonomi i trafikselskaberne bliver grebet an.

Hvor nogle regioner har valgt at dække trafikselskabernes underskud, har andre fundet sparekniven frem eller sat et ultimatum op for trafikselskaberne.

Særligt er der forskel på, hvordan situationen håndteres på Sjælland sammenlignet med resten af Danmark.

Pengene på Sjælland

Trafikselskaberne i Danmark er ejet af landets kommuner og regioner.

Det betyder, at det er de enkelte kommuner og regioner i trafikselskabets område, der betaler for den kollektive trafik, ligesom det også er de kommunale og regionale politikere, der bestemmer, hvorvidt der skal ske besparelser eller nedlægges ruter.

Region Sjælland og Region Hovedstaden oplyser begge til MobilityWatch, at pengene er blevet fundet til at sikre, at den kollektive trafik kan fortsætte på samme niveau i 2023.

”Der er derfor ikke planlagt nogle nedskæringer eller nedlæggelser af eksisterende ruter, i forhold til vores regionale busser eller lokaltog,” lyder det fra Region Hovedstaden.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Det er kun knap en måned siden, at trafikselskabet Movia meddelte, at Sjællands kommuner og regioner kunne se frem til endnu en ekstraregning på 119 mio. kr. Her lød forventningen fra Movias ressourcedirektør, Eskil Thuesen, at man regner med at få pengene ind fra kommuner og regioner.

Læs mere her: Ejerne skal igen til lommerne for at holde hånden under presset økonomi i Movia

Movia forventer, at det høje udgiftsniveau fortsætter i 2023, men regionerne oplyser ikke over for MobilityWatch, hvorvidt det vil give anledning til besparelser længere ude i fremtiden.

Anderledes ser situationen ud i det jyske, hvor man lige nu er ved at danne sig et overblik over, hvor der skal ske nedskæringer i den kollektiv trafik.

I Region Midtjylland skal der træffes endelig beslutning om nedlæggelse af busruter og busafgange på et møde i Regionsrådet den 21. december.

Der er allerede udarbejdet et sparekatalog, og regionen er i den sammenhæng i gang med at holde møder med alle de berørte kommuner.

Region Midtjylland oplyser, at Midttrafik stod til et underskud på den kollektive trafik på 74 mio. kr. i 2022. Her er udfordringerne dog ”næsten løst”, lyder det, og regionen håber på at komme i mål med en lånefinansiering for de resterende 17-18 mio. kr., som der endnu ikke er fundet en løsning på.

I 2023 forventes et underskud på ca. 60 mio. kr., oplyser regionen. Her har regionen dog allerede fundet 14 mio. kr. ved at indstille brugen af HVO-diesel, mens regionen forventer at få 8-10 mio. kr. fra det statslige tilskud.

Det betyder alt i alt, at der i 2023 skal findes besparelser på rutenettet på 40 mio. kr., oplyser regionen. Der vil blive sat navn på berørte ruter inden årsskiftet, lyder det.

Regionen oplyser desuden til MobilityWatch, at man er bevidst om, at kommunernes økonomiske udfordringer er dobbelt så store, som regionens egne udfordringer, og derfor er der heller ikke meget at give af i kommunekasserne. Der kan derfor ske yderligere besparelser, lyder det.

Ultimatum i syd

I Region Syd har man to trafikselskaber – Sydtrafik i den sydlige del af Jylland og Fynbus på Fyn. Her har man givet trafikselskaberne frem til 2026 til ”at skabe bedre balance mellem indtægter og udgifter i den regionalt finansierede kollektive trafik”.

Hvordan det konkret skal ske er op til trafikselskabernes bestyrelser, men det kan betyde, at der frem mod 2026 må ske ”visse tilpasninger i den regionalt finansierede kollektive trafik,” oplyser regionen.

Umiddelbart er der ikke planlagt besparelser i den regionale kollektive trafik i Region Syddanmark i 2023 som følge af den økonomiske situation. Men begge trafikselskaber i regionen tager bestik af situationen i første halvår af 2023 med henblik på, om der skal skæres ned i 2024.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Sydtrafik/pr
Foto: Sydtrafik/pr

På kommunalt niveau ser regionen dog ud til at blive ramt af besparelser, hvor både Sønderborg Kommune, Esbjerg Kommune og Haderslev Kommune arbejder i disse baner.

Kommunerne skal melde ind til Sydtrafik senest i december, hvis besparelserne skal nå at komme med i Sydtrafiks køreplan fra juni 2023.

Haderslev Kommune har allerede truffet en beslutning, som betyder, at der skal spares 16,3 pct. af omkostningerne på 200 ruter. Desuden har kommunen besluttet at nedlægge al weekendkørsel på 200 ruter.

På Fyn oplyser Fynbus dog til MobilityWatch, at der ikke er blevet meldt kommunale besparelser ind for 2023.

I Nordjylland har man først det endelige overblik over besparelserne i januar 2023. Fra Region Nordjyllands side har man bedt Nordjyllands Trafikselskab (NT) om at finde besparelser i i serviceniveauet på den regionale kollektive trafik for 5 mio. kr. i 2023 og 12 mio. kr. i 2024.

NT har udarbejdet en spareplan, som regionen tager udgangspunkt i. Som udgangspunkt bliver kørsel til og fra uddannelsesinstitutioner så vidt muligt undtaget fra besparelser. Det samme gælder natbusser.

MobilityWatch har kontaktet NT for at høre nærmere om de kommunale besparelser, men her er det fortsat uklart, hvad der kommer til at ske.

Nogle kommuner skal således spare mere end 10 pct. på busdriften, mens der i den modsatte ende af skalaen også er kommuner, der vælger slet ikke at spare på den kollektive trafik i 2023.

På Bornholm, hvor trafikselskabet BAT holder til, er der ikke planer om at nedlægge ruter i 2023.

Ifølge trafikchefen er man i stedet i gang med at ændre på kørslen med henblik på at få flere passagerer tilbage til den kollektive transport.

Aarhus Letbane har sendt ekstra millionregning til region og byråd

Ejerne skal igen til lommerne for at holde hånden under presset økonomi i Movia

Movia-direktør ser selvkørende busser som fremtidens løsning i landdistrikter

Priserne i offentlig transport stiger på Sjælland fra januar

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også