Afgående chef for Molslinjen går på jagt efter synergier og opkøb i nyt topjob

Kapitalfonden EQT har samlet ejerskabet af Molslinjen og norsk rederi i nyt selskab med den danske færgechef Carsten Jensen i spidsen. Til MobilityWatch fortæller han om fordelene ved ny struktur og planen fremover.
Carsten Jensen bliver ny topchef for Nordic Ferry Infrastructure (NFI) | Foto: Mols-linjen
Carsten Jensen bliver ny topchef for Nordic Ferry Infrastructure (NFI) | Foto: Mols-linjen

Det har længe ligget i kortene, at kapitalfonden EQT ville samle ejerskabet af færgerederierne Molslinjen og norske Torghatten.

Onsdag blev det så meldt ud, at der oprettes et nyt holdingselskab med navnet Nordic Ferry Infrastructure (NFI), som vil stå for ejerskabet af de to rederier. 

Desuden er det tanken, at også nyerhvervede Forsea kommer ind under NFI-hatten, når konkurrencemyndighederne har sagt ja til opkøbet.

Topchefen for NFI bliver Carsten Jensen, som samtidig forlader roret i Molslinjen, som i et interview med MobilityWatch sætter ord på baggrunden for den nye struktur. 

Han fortæller, at Molslinjen og Torghatten fortsat skal operere selvstændigt og under hver sit brand, og der er således ikke tale om en egentlig fusion. 

”Nærheden til forretningen og til kunderne er ekstremt vigtigt i det her marked. Det kan man ikke sidde og styre fra Oslo,” siger han med henvisning til placeringen for det nye hovedkontor for NFI.

Her vil Carsten Jensen skulle rykke op, og opgaven for ham vil for det første være at binde rederierne sammen, hvor det giver mening, og på den måde skabe synergier og dele erfaringer på tværs af selskaberne.

”Det handler om at lave et fælles hjem, hvor man kan løfte rederierne til et højere niveau, end hvad selskaberne kan gøre hver for sig,” siger han.

Ifølge Carsten Jensen handler det om at udnytte de enkelte rederiers kompetencer - f.eks. inden for grøn omstilling - samt finde konkrete besparelser i forhold til eksempelvis indkøb, forsikring og it-platforme.

”I og med at vi får mere skala, er der nogle ting, som man kan udnytte forhandlingsmæssigt,” siger Carsten Jensen.

Han vil dog ikke nævne konkrete beløb for forventede synergieffekter, ligesom han ikke vil gå ind i, om der kan være stillinger at spare i de enkelte rederier, når man nu indfører den overordnede holdingstruktur.

Vækst i DNA’et

Udover opgaven med at finde synergieffekter kommer Carsten Jensen i sit nye job også til at beskæftige sig med at få NFI til at vokse.

Molslinjen havde i seneste regnskab en omsætning på ca. 1,8 mia. kr., mens EQT tidligere har oplyst, at Torghatten omsætter for omkring 10 mia. norske kr., svarende til ca. 7 mia. danske kr.

Omsætning for nyopkøbte Forsea er på små 700 mio. kr., og dermed har selskaberne under NFI altså samlet en omsætning på små 10 mia. kr.

Det skal altså fremover blive til mere, men hvor meget NFI skal vokse, vil Carsten Jensen ikke gå ind i.

”Men vækst ligger i DNA’et i vores struktur, og vækst er et mål i selv. Fordi det modsatte er at stå stille, og det er aldrig godt,” siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Carsten Jensen bliver ny topchef for Nordic Ferry Infrastructure (NFI) | Foto: Molslinjen/pr
Carsten Jensen bliver ny topchef for Nordic Ferry Infrastructure (NFI) | Foto: Molslinjen/pr

Direktøren vil ikke gå nærmere ind i, hvad NFI kigger på, men siger, at udgangspunktet for opkøb er, at det skal være noget, ”der støtter op om færgedriften.” 

Det behøver dog ikke nødvendigvis være køb af rederier, siger han og nævner som eksempel, at Molslinjen f.eks. også har busdrift i form af Kombardo Expressen.

Med hensyn til geografien påpeger Carsten Jensen, at NFI - jævnfør navnet Nordic Ferry Infrastructure - som udgangspunkt koncentrerer sig om Norden, men at han ikke vil udelukke noget.

”Er der en god mulighed udenfor (Norden, red.) og et interessant infrastrukturelement i en forretning, som vi kan optimere på, så vil jeg ikke afvise det på forhånd,” siger den nye NFI-direktør.

Med Carsten Jensens farvel til Molslinjen skal der her findes en ny direktør til det danske færgerederi. Den afgående topchef vil fortsætte med at have ansvaret, indtil en afløser er fundet, hvilket ventes at ske i starten af det nye år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også