Debat: Grønne samarbejder og afgifter kan afgøre fremtidens bilpark

Hvis overgangen til en elektrisk bilpark i Danmark skal fortsætte de kommende år, bliver det afgørende også at holde afgifterne i ro, skriver leasingdirektør i nyt debatindlæg på MobilityWatch.
Michael Olsen, adm. direktør for Leaseplan i Danmark | Foto: Leaseplan/pr
Michael Olsen, adm. direktør for Leaseplan i Danmark | Foto: Leaseplan/pr
Af Michael Olsen, adm. direktør for Leaseplan i Danmark

Året lakker så småt mod enden, og ser man tilbage på 2022, har den danske ladeinfrastruktur været enormt omdiskuteret. 

Her stod det klart, at antallet af ladepunkter haltede langt efter danskernes køb af elbiler. 

Det har heldigvis ført til, at flere aktører er kommet på banen i forhold til at udbygge det offentlige ladenetværk – og i dag er antallet af ladestandere tredoblet siden 2019.

Dét gør det lettere for forbrugerne at lade elbilen, men hvis den positive udvikling skal fortsætte, er det vigtigt med en fælles indsats, flere initiativer og lave afgifter, der kan accelerere overgangen til grøn mobilitet yderligere.

Nye samarbejder kan sikre flere elbilister

Allerede nu er der udsigt til en mere gennemtænkt ladeinfrastruktur, der gør det langt lettere for den enkelte at lade elbilen. 

En række dagligvarekoncerner og tankstationer har indgået samarbejder med forskellige ladeoperatører om at tilbyde flere lademuligheder, eksempelvis mens man er på indkøb til den store julemiddag. 

Det er positivt, at virksomhederne selv træder i arbejdstøjet og bidrager til udbygningen af det offentlige ladenetværk, for samarbejder som disse gør det mere attraktivt og nemmere at have en elbil – og dét er nødvendigt, hvis vi skal have endnu flere danskere til at vælge elbilen.

De gode takter må ikke blive en fælles sovepude

Selvom vi er godt på vej mod flere ladepunkter og tættere på målet om en million elbiler på vejene i 2030, så må vi ikke stoppe her. 

I dag har vi omkring 7.500 offentlige ladestandere, og ifølge Danmarks Tekniske Universitet vil behovet for ladestandere vokse til 26.766 på blot fire år. Det er næsten en firedobling af det nuværende antal ladestandere på tværs af landet. 

Vi skal derfor stadig arbejde på at finde nye løsninger til at udbygge vores ladenetværk, hvis vi skal gøre det attraktivt for flere at skifte benzinbilen ud med en grønnere model. 

Det kunne f.eks. være ved at kigge nærmere på mulighederne for at stille ladestandere til rådighed ved arbejdspladser og boligkomplekser, hvor elbilen oftest holder parkeret i længere tid.

Udover lademuligheder bliver den politiske prioritering af den grønne transport også vigtig – og her bliver det særligt interessant at se, hvordan man fra politisk side vil forvalte afgifterne for henholdsvis benzin- og elbiler fremover. 

Heldigvis har den nye regering allerede meldt ud, at man vil belyse de positive effekter af 2020-aftalen, der med afgiftsaftalen særligt har været med til at drive udviklingen af elbiler i Danmark. 

Det er positivt, for det er afgørende for den grønne omstilling, at afgifterne for eldrevne køretøjer fortsat holdes i bund.

Vi må erkende, at det er svært at ændre forbrugernes adfærd – også når benzinen skal skiftes ud med elkabler midt i en global energikrise. 

Men ved at holde afgifterne nede og minimere ventetiden ved ladestationer ved at skabe nye ladepunkter tæt på indkøb, bolig og arbejdsplads er vi godt på vej mod flere elbilister i 2023.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også