Delebilschef ser nedlukning af store satsninger som nødvendig "tilpasning"

Flere udfordringer sender Greenmobility ud af det tyske og svenske marked, som var udset til stor vækst. Til MobilityWatch fortæller midlertidig topchef, at han dog også ser stærkt signal i ny strategi. 
Anders Wall, midlertidig topchef i Greenmobility | Foto: Pr Greenmobility
Anders Wall, midlertidig topchef i Greenmobility | Foto: Pr Greenmobility

Det danske delebilsselskab Greenmobility tager nu konsekvensen af forsyningsudfordringer og svære økonomiske markedsbetingelser.

Selskabet har valgt at lukke ned for forretningen i Tyskland og Sverige, hvor selskabet kun har været i kort tid, og som ellers var udset som store vækstmuligheder for selskabet.

Ifølge Anders Wall – der er midlertidig direktør i selskabet efter fyringen af Thomas Heltborg Juul som topchef i november – er det dog fornuftigt at lukke ned, og han ser ikke nedlukningen som et nederlag.

”Nej, det er en tilpasning af forretningen som følge af de omstændigheder, der er i markedet,” fortæller han i et interview med MobilityWatch.

Greenmobility har haft omkring 200 delebiler i Sverige og 300 i Tyskland, som i løbet af første kvartal sendes videre til selskabets andre markeder i Danmark, Belgien og Holland. Foruden disse lande er selskabet også tilstede i Finland.

Anders Wall medgiver, at satsningen på de to markeder og den efterfølgende nedlukning indebærer et tab for Greenmobility, som han dog ikke vil sætte beløb på.

Nedlukningen i Sverige og Tyskland kommer i forbindelse med en ny strategi for Greenmobility. 

Ny strategi

Strategien skal grundlæggende adressere de udfordringer, som Greenmobility oplever, og som var grunden til en nedjustering i november, hvor det altså samtidig blev til et farvel til den daværende topchef.

Udfordringerne omhandler ifølge Anders Wall både problemer med forsyningen af biler som følge af krigen i Ukraine, der har påvirket producenterne. 

Dertil kommer den økonomiske udvikling med bl.a. stigende renter, øget inflation og udsigt til mindre efterspørgsel fra forbrugerne.

Derfor har selskabet altså nu valgt at trække sig fra det tyske og svenske marked, som er de to mest kapitaltunge for selskabet. 

Greenmobility understreger i en meddelelse, at ændringerne betyder, det ikke bliver nødvendigt at rejse ny kapital i 2023. Ifølge Anders Wall har det dog slet ikke været på tale at skulle ud og hente kapital via en aktieemission.

”Modsat andre har vi slet ikke været i nærheden af at stå med det behov,” siger han. 

”Den kapital, vi rejste i 2021, har vi kunnet drive virksomheden for og driver den fortsat for. Så for os har det hele tiden ligget et stykke ude i fremtiden, og nu er det bare vigtigt for os at sige, at det slet ikke er et emne, vi skal beskæftige os med i 2023.”

Udsigt til breakeven

Samtidig gør nedlukningen og den nye strategi det muligt for første gang at sætte forventninger om et overskud for Greenmobility. 

Selskabet, der over de seneste tre år har tabt omkring 140 mio. kr., regner således med at nå breakeven i 2024.

På spørgsmålet om, hvorvidt den nye strategi handler om at vise, at man nu sætter lønsomhed foran vækst, svarer Anders Wall: 

”Vi fokuserer fortsat i høj grad på vækst, men måske på den korte bane i lidt mindre grad på ekspansion. Det er for mig to forskellige ting. For vi vækster stadig i vores eksisterende markeder, og det vil vi blive ved med,” siger han.

Derfor ser han også et stærkt signal til investorerne i den nye strategi – også selv om den altså indebærer nedlukningen af de to store markeder. 

”Det er afgørende, at Greenmobility er nået til et punkt, hvor vi kan skabe profit i den samlede forretning – og nok også gøre det før, end vi tidligere havde forventet.”

Men har I tidligere været for offensive i forhold til at skabe vækst og ekspandere?

”Nej, det synes jeg ikke. For det har været i et andet lys,” siger han.

”Det var vores klare ambition for år tilbage om at ekspandere til mange byer, og den ambition har vi ikke ændret. Men vi har været nødt til at tilpasse forretningen, fordi virkeligheden er en anden i dag. Det ser jeg som helt naturligt.”

Tysk gensyn?

Som led i strategien er det overordnede mål for Greenmobility uændret, men ambitionen om at nå 10.000 delebiler i 35 storbyer inden 2025 er udskudt. Nu regner man først med at nå målet i 2030.

Og selv om Greenmobility i løbet af første kvartal lukker ned i Sverige og Tyskland er der ikke nødvendigvis tale om et permanent farvel.

Tværtimod anser Anders Wall det som sandsynligt, at selskabet senere vender tilbage til Tyskland, hvis det skal lykkes med at indfri 2030-ambitionerne. 

Ifølge den midlertidige direktør er det nemlig svært at nå op på 35 storbyer i Europa uden også at være tilstede i kontinentets største økonomi. 

”Så det er meget sandsynligt, at vi kommer tilbage til Tyskland. Markederne udvikler sig forskelligt, så det kan være, at tingene ser helt anderledes ud om to år.”

Men misser I så ikke en mulighed ved at gå ud af Tyskland nu? I risikerer jo, at der er konkurrenter, der kommer ind i mellemtiden?

”Det har du ret i. Det er altid en risiko. Men det er svært at gætte på, hvad vi måske mister eller ikke mister. Det kan også være, at vi vinder mere på at gøre det her.” 

Ifølge Greenmobility-chefen er det dog sikkert, at selskabet skal ind på nye markeder for at indfri vækstambitionerne på sigt. Men hvor og hvornår det sker, vil Anders Wall ikke spå om:

”Det er for tidligt at sige. Nu er der fokus på konsolidering af kernemarkederne.”

Hvem der på mere fast basis skal stå i spidsen for Greenmobility fremover er endnu uvist. Ifølge Anders Wall er der en rekrutteringsproces i gang, som den midlertidige direktør ikke vil kommentere. Det gælder også i forhold til, om han selv er i spil til posten.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også