En del af Watch Medier

MobilityWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
19.01.2023kl. 08.00

DSB-chef lægger op til store forandringer: "Det er simpelthen for svært at være kunde hos os"

DSB’s billetsystemer og -strukturer skal være lettere at gennemskue, lyder det fra selskabets kommercielle direktør i interview med MobilityWatch. Flere elementer giver dog udfordringer på området.
Jens Visholm Uglebjerg, kommerciel direktør i DSB. | Foto: Pr / Dsb
af MADS ODDERSHEDE

Det er for besværligt at købe en DSB-billet.

Et hav af takstzoner, særlige rabatter og en række forskellige måder at købe billet på betyder, at det statsejede selskab lige nu har en for kompliceret billetstruktur.

Sådan lyder det fra Jens Visholm Uglebjerg, der tiltrådte som kommerciel direktør i DSB sidste forår.

”Det er simpelthen for svært at være kunde hos os,” siger han i et interview med MobilityWatch.

Netop kompleksiteten i selskabet billetstruktur er et særligt fokuspunkt for DSB-direktøren, da han ser det som et afgørende element i at tiltrække flere kunder.

Det er svært for kunderne at gennemskue, om de får den rigtige deal

Jens Visholm Uglebjerg, kommerciel direktør i DSB

”Det skal vi have ryddet op i,” siger han.

”Det skal være tydeligt for kunderne, at det er billigt at rejse med tog. For det er det. Men ikke alle opfatter det sådan, og der er hypotesen, at det blandt andet er, fordi vi har en meget kompleks billetstruktur. Det er svært for kunderne at gennemskue, om de får den rigtige deal,” siger han.

Præcis hvor mange – eller få – billettyper, DSB skal tilbyde, har Jens Visholm Uglebjerg dog ikke et tal for.

Han peger i stedet på, at en større grad af digitalisering af selskabets produkter er det vigtigste element i at luge ud i skoven af priser og produkter.

Det fysiske rejsekort er ifølge DSB's kommercielle direktør et eksempel på et produkt, som ikke længere er tidssvarende. Det forventes at være fortid ved udgangen af 2024. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Det fysiske rejsekort er ifølge DSB's kommercielle direktør et eksempel på et produkt, som ikke længere er tidssvarende. Det forventes at være fortid ved udgangen af 2024. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det mest konkrete tiltag i den forbindelse bliver, når DSB vinker farvel til det fysiske rejsekort – noget, som ifølge Jens Visholm Uglebjerg ventes at ske omkring udgangen af 2024.

I stedet bliver der i øjeblikket udviklet på en digital erstatning, mens DSB også tester check-in og -ud-funktionen, som man kender fra Rejsekortet, i selskabets egen app.

Lidt en jungle

Selvom man fra DSB’s side ifølge Jens Visholm Uglebjerg har et ønske om at reducere kompleksiteten i billetstrukturen, er der visse hensyn, som det statsejede selskab er nødt til at tage, som besværliggør arbejdet.

”Den kompleksitet, vi har i branchen, gør det svært for mig bare at gå ud og definere en ny produktportefølje og sætte priserne, fordi vi har billetter, hvor man kan rejse på tværs af transportmidler,” siger DSB-chefen. 

”Det er godt for vores kunder, men medfører også den kompleksitet, at vi hele tiden på tværs af sektoren skal være enige om, hvordan vi prissætter,” siger han med henvisning til, at kunderne i dag både kan købe billet til både bus og metro, når de også køber en togrejse.

Det er lidt en jungle at finde ud af

Jens Visholm Uglebjerg, kommerciel direktør i DSB

Samtidig er der også andre forhold at tage hensyn til, påpeger den kommercielle direktør. 

Eksempelvis at det fra politisk hold er bestemt, at studerende og pensionister skal kunne rejse billigere.

”Det er lidt en jungle at finde ud af. Det skal vi rydde op i sammen på tværs af sektoren, og vi er i fuld gang med at få justeret priserne mellem vores standardbilletter og rejsekortpriser,” siger Jens Visholm Uglebjerg.

Når nu jeres billetstruktur bl.a. er bundet op på f.eks. politisk bestemte ting, som at det skal være billigere for pensionister og studerende at rejse med jer, hvordan vil I så reducere billetkompleksiteten?

”For mig ligger forenklingen rigtig meget i digitalisering, og at du er i stand til at vælge det produkt, der er rigtigt for dig, uden at skulle igennem så mange forhindringer. Og så er vi hele tiden i dialog i branchen om, hvordan vi kan gøre det enkelt.”

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Dsv
Fragt og logistik

DSV fik færre kvindelige ledere i 2022

Den danske speditør har nu sat et mål, der skal give en mere ligelig fordeling mellem kønnene i toppen af selskabet.
  • DSV pålægger sig selv "intern CO2-skat" – og efterspørger politisk handling
  • Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

For abonnenter

Tesla-rigmanden Elon Musk er taknemmelig for nævningetingets dom, der frifinder ham for ansvar i Tesla-tweet-sagen. | Foto: Jonathan Ernst/Reuters/Ritzau Scanpix
Persontransport

Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

For abonnenter

Elbilsalget udgør stadig en større del af det samlede bilsalg i EU-landene, viser tal. (Arkivfoto) | Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix
Persontransport

Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked

Foto: Sebastian Gollnow/AP/Ritzau Scanpix
Persontransport

Trafikforening efterspørger investeringer i nattog

Jacob Krogsgaard var viceadm. direktør og kommerciel chef i Cimber Sterling, da flyselskabet gik konkurs i 2012. (Arkivfoto.) | Foto: Torben Stroyer
Nyheder

Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift"

Læs også

SAS afholdte torsdag et informationsmøde for de opsagte medarbejdere i konkursramte Flyr. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Persontransport

SAS bejler til tidligere Flyr-personale

SAS opfordrer nu tidligere ansatte hos det konkursbegærede norske flyselskab Flyr at søge job hos dem i forbindelse med en større ansættelsesrunde.

For abonnenter

Michael Ebbe, finansdirektør hos DSV | Foto: Dsv / Pr
Fragt og logistik

Finansdirektør hos DSV afviser problemer med at finansiere store opkøb

DSV’s finansdirektør vil ikke kommentere, om den danske speditør er villig til at betale den pris, som DB Schenker rygtes at have. Men han understreger, at DSV har rigeligt med finansielle muskler til store opkøb.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Persontransport

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Helsingør-rederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter parterne har fået styr på de sidste detaljer i handlen, der blev offentliggjort i november.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Salget af elbiler trodser trægt europæisk bilmarked – 4. feb.
  • Tidligere Cimber Sterling-direktør om konkurs: "Vi kæmpede i døgndrift" – 4. feb.
  • Nævningeting frifinder Elon Musk for ansvar i sag om Tesla-tweet – 4. feb.
  • Aktører vil have videnscenter for ladestandere på finansloven – 3. feb.
  • DSV har skruet ned for længden på kontrakter med underleverandører – 3. feb.
  • Trafikforening efterspørger investeringer i nattog – 3. feb.
  • DSV fik færre kvindelige ledere i 2022 – 3. feb.
  • Ford ligger til at starte i bakgear efter stor indtjeningsskuffelse – 3. feb.
  • SAS bejler til tidligere Flyr-personale – 3. feb.
  • Dansk bookingplatform til privatfly vil høste de første kunder i 2023 – 3. feb.
  • København og Frederiksberg sløjfer kontrakter med de sidste dieselbusser – 3. feb.
  • Ekspertgruppes anbefaling til CO2-afgift forsinkes igen – 3. feb.
  • Direktør for Storbritanniens største lufthavn træder tilbage efter turbulent år – 3. feb.
  • Norsk regering dropper planer om at sløjfe toldfri lufthavnshandel – 3. feb.
  • Pris på fragt ud af Kina falder fortsat – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Kolofon

MobilityWatch
Søg

Sektioner

  • Fragt og logistik
  • Persontransport
  • Infrastruktur
  • Politik
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Thomas Bo Christensen

tbc@mobilitywatch.dk

Tlf.: +45 3330 8441

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Job

Abonnement

Prøv MobilityWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mobilitywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7481

Læs mere om abonnement her

Adresse

MobilityWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8441

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MobilityWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MobilityWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge