DSB-chef lægger op til store forandringer: "Det er simpelthen for svært at være kunde hos os"

DSB’s billetsystemer og -strukturer skal være lettere at gennemskue, lyder det fra selskabets kommercielle direktør i interview med MobilityWatch. Flere elementer giver dog udfordringer på området.
Jens Visholm Uglebjerg, kommerciel direktør i DSB. | Foto: Pr / Dsb
Jens Visholm Uglebjerg, kommerciel direktør i DSB. | Foto: Pr / Dsb

Det er for besværligt at købe en DSB-billet.

Et hav af takstzoner, særlige rabatter og en række forskellige måder at købe billet på betyder, at det statsejede selskab lige nu har en for kompliceret billetstruktur.

Sådan lyder det fra Jens Visholm Uglebjerg, der tiltrådte som kommerciel direktør i DSB sidste forår.

”Det er simpelthen for svært at være kunde hos os,” siger han i et interview med MobilityWatch.

Netop kompleksiteten i selskabet billetstruktur er et særligt fokuspunkt for DSB-direktøren, da han ser det som et afgørende element i at tiltrække flere kunder.

”Det skal vi have ryddet op i,” siger han.

”Det skal være tydeligt for kunderne, at det er billigt at rejse med tog. For det er det. Men ikke alle opfatter det sådan, og der er hypotesen, at det blandt andet er, fordi vi har en meget kompleks billetstruktur. Det er svært for kunderne at gennemskue, om de får den rigtige deal,” siger han.

Præcis hvor mange – eller få – billettyper, DSB skal tilbyde, har Jens Visholm Uglebjerg dog ikke et tal for.

Han peger i stedet på, at en større grad af digitalisering af selskabets produkter er det vigtigste element i at luge ud i skoven af priser og produkter.

Det fysiske rejsekort er ifølge DSB's kommercielle direktør et eksempel på et produkt, som ikke længere er tidssvarende. Det forventes at være fortid ved udgangen af 2024. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Det fysiske rejsekort er ifølge DSB's kommercielle direktør et eksempel på et produkt, som ikke længere er tidssvarende. Det forventes at være fortid ved udgangen af 2024. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Det mest konkrete tiltag i den forbindelse bliver, når DSB vinker farvel til det fysiske rejsekort – noget, som ifølge Jens Visholm Uglebjerg ventes at ske omkring udgangen af 2024.

I stedet bliver der i øjeblikket udviklet på en digital erstatning, mens DSB også tester check-in og -ud-funktionen, som man kender fra Rejsekortet, i selskabets egen app.

Lidt en jungle

Selvom man fra DSB’s side ifølge Jens Visholm Uglebjerg har et ønske om at reducere kompleksiteten i billetstrukturen, er der visse hensyn, som det statsejede selskab er nødt til at tage, som besværliggør arbejdet.

”Den kompleksitet, vi har i branchen, gør det svært for mig bare at gå ud og definere en ny produktportefølje og sætte priserne, fordi vi har billetter, hvor man kan rejse på tværs af transportmidler,” siger DSB-chefen. 

”Det er godt for vores kunder, men medfører også den kompleksitet, at vi hele tiden på tværs af sektoren skal være enige om, hvordan vi prissætter,” siger han med henvisning til, at kunderne i dag både kan købe billet til både bus og metro, når de også køber en togrejse.

Samtidig er der også andre forhold at tage hensyn til, påpeger den kommercielle direktør. 

Eksempelvis at det fra politisk hold er bestemt, at studerende og pensionister skal kunne rejse billigere.

”Det er lidt en jungle at finde ud af. Det skal vi rydde op i sammen på tværs af sektoren, og vi er i fuld gang med at få justeret priserne mellem vores standardbilletter og rejsekortpriser,” siger Jens Visholm Uglebjerg.

Når nu jeres billetstruktur bl.a. er bundet op på f.eks. politisk bestemte ting, som at det skal være billigere for pensionister og studerende at rejse med jer, hvordan vil I så reducere billetkompleksiteten?

”For mig ligger forenklingen rigtig meget i digitalisering, og at du er i stand til at vælge det produkt, der er rigtigt for dig, uden at skulle igennem så mange forhindringer. Og så er vi hele tiden i dialog i branchen om, hvordan vi kan gøre det enkelt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også