Forhandlere forventer igen normale leveringstider på nye biler

Levering af især mikrochips har været en udfordring, men nu nærmer bilbranchen sig mere normale tilstande.
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Peter Hove Olesen/Politiken/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Bilkøbere kan igen se frem til en lavere leveringstid på nye biler. I hvert fald hvis man spørger bilproducenterne.

Det viser en ny analyse fra Bilbranchen, nybilforhandlernes forening i Dansk Industri.

Her fremgår det, at producenterne i december 2022 i gennemsnit forventede at kunne levere en ny bil på 30 dage.

”De seneste to-tre år har der været en enorm usikkerhed i bilbranchen i forhold til forsyningssikkerhed.”

”Nu kan vi se, at der igen er en tiltro blandt forhandlerne til, at vi nærmer os en normal leveringstid på tværs af mærker,” siger Thomas Møller Sørensen, direktør for Bilbranchen i Dansk Industri.

Analysen er lavet ud fra producenternes forventede leveringstid, som fremgår af de aftaler, der bliver indgået med køberne. Data kommer fra AutoDesktop, der er salgsplatform for cirka 80 procent af nybilforhandlerne i Danmark.

Den generelle tendens har vist stigende leveringstider i løbet af året. Biler indregistreret fra juli 2022 og frem, havde i gennemsnit været mere end 70 dage undervejs.

I december havde køberne i gennemsnit måttet vente 80 dage på at få deres nye bil leveret.

Den høje leveringstid er primært en konsekvens af, at producenterne har haft svært ved at skaffe de rigtige komponenter. Det skyldes ifølge Thomas Møller Sørensen særligt corona og krigen i Ukraine.

Især leveringen af mikrochips har skabt udfordringer for bilproducenterne de seneste år. Det har fået nogle af producenterne til at finde nye underleverandører.

”De kortere forventede leveringstider er et resultat af, at forsyningskæderne er mere normale. Fabrikkerne har fået bedre styr på at få fat i de rigtige dele til bilerne,” siger Thomas Møller Sørensen.

I 2022 blev der i alt solgt 148.300 nye biler. Det er det laveste antal siden 2009. Ifølge Thomas Møller Sørensen skyldtes det lave salgstal især leveringsproblemer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu