EU-Kommissionen vil have klimaneutrale bybusser i 2030 og store lastbilreduktioner i 2040

Lastbiler skal udlede 45 procent mindre CO2 fra 2030 og 90 procent mindre fra 2040, foreslår EU-Kommissionen.
Foto: Ole Lind/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Ole Lind/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

EU-Kommissionen har tirsdag fremlagt et forslag til nye regler for CO2-udledninger fra tunge køretøjer.

Konkret foreslås det, at nye bybusser fra 2030 skal være udledningsfrie. Det kan for eksempel være en bus, der kører på el.

Tiltaget handler både om at overholde EU’s klimaforpligtelser, men også om at sikre renere luft i de europæiske byer, siger EU-kommissær Frans Timmermans tirsdag på et pressemøde i Strasbourg.

”Det her er ambitiøst, men det er absolut muligt. Folk i byerne vil have renere luft. Særligt efter corona-pandemien, hvor de blev vant til renere luft. Det vil de beholde, og derfor efterspørger de udledningsfri offentlig transport,” siger han.

Af forslaget fremgår det også, at EU-Kommissionen ønsker et mål om 90 procent lavere CO2-udledninger fra nye lastbiler i 2040.

Det vil også gælde for blandt andet langdistancebusser.

”Vi skal på et tidspunkt videre til et mål om 100 procent,” siger Frans Timmermans.

”Men vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvornår alle lastbiler og busser kan være udledningsfrie med de teknologier, der indtil videre er tilgængelige.”

Det er blandt andet lange ture i koldt vejr eller kørsel i bjerge, der kan gøre det svært for transportsektoren at gå over til lastbiler, der ikke har en forbrændingsmotor, forklarer EU-kommissæren.

Det skyldes blandt andet, at batterier holder dårligere strøm, når det er koldt.

I den gældende lovgivning på området er det et krav, at lastbiler i 2030 skal udlede 30 procent mindre CO2.

Det mål foreslår EU-Kommissionen nu at hæve til 45 procent. I 2035 vil målet lyde på 65 procent, inden det i 2040 vil være 90 procent.

I brancheforeningen Dansk Erhverv forholder man sig positivt til forslaget. Det giver producenterne et stærkt incitament til at omstille sig til at producere køretøjer, der ikke udleder CO2, siger branchedirektør for transport Jesper Kronborg i en skriftlig kommentar.

Men det er en stor og svær opgave, tilføjer han.

”Det er en helt afgørende forudsætning, at der for eksempel udrulles den nødvendige infrastruktur til at tanke og lade, samt at der bliver produceret nok grøn strøm,” siger Jesper Kronborg.

Som det næste skridt i lovgivningsprocessen skal både EU-Parlamentet og de 27 medlemslande diskutere kommissionens forslag. Derefter kan forhandlinger gå i gang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også