Ny Molslinjen-direktør ser flere udfordringer i horisonten

Kristian Durhuus skal som ny topchef i fusionerede Molslinjen og Forsea navigere gennem flere udefrakommende udfordringer. Én udfordring vil dog fylde mest, siger han i et interview med MobilityWatch.
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

Det er i en verden med flere udfordringer, hvor Kristian Durhuus nu overtager stillingen som adm. direktør for Molslinjen.

Det fortæller han i et interview til MobilityWatch, efter det fredag blev offentliggjort, at den nuværende direktør for Forsea fremover skal stå i spidsen for fusionen mellem de to færgerederier.

”Jeg er stolt over den tillid, som Molslinjen og EQT har vist mig ved at give mig ansvaret for den samlede Molslinje- og Forsea-fusion i Danmark og Sverige,” siger han til MobilityWatch og henviser til Molslinjens opkøb af Forsea tidligere på året.

”Jeg er også ydmyg over for den store opgave, der ligger i at lave det om til et stort, stærkt dansk-svensk rederi.”

Kristian Durhuus overtager stillingen i Molslinjen, efter den nuværende direktør Carsten Jensen for nylig blev forfremmet af Molslinjens ejere, kapitalfonden EQT. 

Fremover skal Carsten Jensen således stå i spidsen for et nyoprettet fælles holdingselskab for både Molslinjen og det norske søsterrederi Torghatten ved navn Nordic Ferry Infrastructure (NFI).

Og ifølge den nye Molslinjen-topchef bliver den vigtigste opgave i de kommende uger og måneder at få integrationen i NFI til at ske og i den forbindelse at få defineret den nye organisation.

Stærk på grøn omstilling

Kristian Durhuus forklarer, at der selvfølgelig kan være nogle kulturelle udfordringer, når selskaber slås sammen på denne måde. Men de største udfordringer for det nye Molslinjen i den nye struktur bliver, ifølge ham, udefrakommende faktorer.

Han nævner både den recession, som er under optræk, og de høje energipriser, som fortsat spiller en rolle i selskabets udgifter. 

Den største udfordring, som Molslinjen står over for i de kommende år, bliver dog den grønne omstilling, vurderer Kristian Durhuus.

”Og der får vi i det kombinerede Molslinjen-Forsea under NFI langt større muskler, kompetencer og ressourcer til den grønne omstilling, som er så vigtig i vores branche,” siger han til MobilityWatch.

(Læs mere under billedet)

Nuværende direktør for Forsea, Kristian Durhuus, skal fremover være topchef for Molslinjen, som har opkøbt Forsea. | Foto: Pr / Forsea
Nuværende direktør for Forsea, Kristian Durhuus, skal fremover være topchef for Molslinjen, som har opkøbt Forsea. | Foto: Pr / Forsea

På denne front vurderer han også, at Molslinjen står godt, når det kommer til at finde løsninger.

Kristian Durhuus har selv været i spidsen for Forsea, da selskabet skiftede de to største færger ud med elhybrider, og derfor har både han og Forsea nogle erfaringer, som kan trækkes med over i det samlede Molslinjen.

Derudover har Molslinjen også selv arbejdet med omstilling til elfærger på særligt de små ruter.

”Der er mange tanker i Molslinjen om, hvad man så kan gøre på hele rutenetværket, når det kommer til grøn omstilling og de forskellige typer af færger, der er. Summen af den viden, de to virksomheder har, gør jo det hele stærkere,” siger han.

En vigtig infrastrukturspiller

Det, som Kristian Durhuus ser mest frem til ved sin nye stilling, er, at han kommer til at stå i spidsen for et stort, samlet transportnetværk, som binder Danmark sammen på kryds og tværs.

”Molslinjen sejler til flere øer, hvor det er den eneste måde, man kan komme dertil på, men færgerne binder også Danmark sammen i både østlig og vestlig retning, samt mod nord og syd,” siger han.

I den forbindelse ser han frem til arbejdet med at få det nye ben Forsea integreret som en del af rutenetværket og gøre det samlede selskab klar til sommersæsonen.

”Der er rigtig mange af vores ruter, der er meget store i sommermånederne,” forklarer han.

”Så vi bliver virkelig en samlet vigtig infrastrukturspiller i Danmark og Sydsverige.”

Kristian Durhuus vil dog ikke gå nærmere ind i, hvordan den nye organisation kommer til at se ud. Han pointerer dog, at selskaberne i første omgang fortsætter som selvstændige brands, ”indtil andet er besluttet”.

Han vil desuden ikke kommentere, om der vil følge strukturændringer med, når Forsea fremover lægges ind under Molslinjen.

”Det er alt for tidligt at tale om det,” lyder det fra direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også