SAS-topchef: Ikke mere Asien-trafik før russisk luftrum åbnes igen

Nedlukningen af det russiske luftrum har stor indvirkning på rejsetiden på SAS’ asiatiske ruter, fortæller adm. direktør Anko van der Werff.
Foto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

SAS er vendt tilbage til Shanghai med tre ugentlige flyvninger, mens selskabet endnu ikke har genoptaget operationerne til Beijing og Tokyo, og der er ikke udsigt til yderligere ruter, før luftrummet over Rusland igen åbnes.

Det skriver branchesitet Check-In.

”Hvis Asien for alvor skal vende tilbage, så vil det være nødvendigt at kunne flyve over Rusland for at kunne åbne op igen,” siger koncernchef Anko van der Werff på sidste uges investormøde,oplyser Check-In.

Før coronapandemien fløj SAS 25 gange om ugen fra København til fire destinationer i Asien. Tokyo, Beijing, Shanghai blev betjent med daglige flyvninger, og fire gange om ugen fløj SAS mellem København og Hongkong.

SAS har ingen aktuelle planer om at skrue op for Asien-trafikken, og det hænger sammen med, at Ukrainekrigen har gjort det mindre rentabelt at flyve til Kina og Japan, da flyveforbuddet over Rusland har øget flyvetiden betydeligt.

”I dag tager en flyvning fra København til Shanghai op til 11 timer og 30 minutter, mens det tidligere kunne gøres på 9 timer og 30 minutter – eller derunder. Den modsatte vej kan det tage op til 13 timer og 30 minutter, hvor det tidligere kunne gøres på maksimalt 11 timer.”

”Det er tydeligt, at krigen ikke er slut i løbet af de kommende uger eller måneder. Vi vurderer løbende, hvad det betyder for os, og vi er i en noget værre situation end nogle af vores centraleuropæiske konkurrenter, da den ekstra flyvetid de har, er noget kortere, end den vi har,” sagde koncernchefen ifølge Check-In.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også