SAS beder konkursdomstol om lov til at jage investeringer

SAS beder en konkursdomstol i USA om at godkende selskabets plan for at indhente investorer og rejse egenkapital. Samtidig hæves forventninger.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU OG REDAKTIONEN

Det skandinaviske flyselskab SAS vil officielt bede en amerikansk konkursdomstol om at godkende dets plan for at begynde at rejse kapital ved at finde nye investorer.

Det skriver flyselskabet i en pressemeddelelse natten til torsdag.

”Potentielle investorer kan afgive bud på at indtage en ledende position eller parres med andre investorer for at erhverve kapitalinteresser i det omstrukturerede SAS,” skriver flyselskabet.

SAS har tidligere oplyst, at det søger at rejse i alt 9,5 milliarder svenske kroner. Det svarer til cirka 6,25 milliarder danske kroner.

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank, kommer udmeldingen ikke som en overraskelse.

”Vi vidste, at det her måtte komme. SAS har brug for flere penge for at komme succesfuldt ud af den her konkursbeskyttelse, som man befinder sig i.”

Det bliver formentlig en lang og grundig proces. Og så er der lagt op til, at det skal være storaktionærer, som smider penge i luftfartsselskabet, vurderer han.

”Kapitalfonden Apollo Global Management, som har hjulpet SAS med et stort lån under konkursbeskyttelsen, er et godt bud.”

”Den danske stat vil også gøre, hvad man kan for at øge ejerandelen,” siger han.

Godkendelsen af planen er en del af SAS’ redningsplan, SAS Forward.

I den forbindelse vil selskabet torsdag gå til Konkursdomstolen i New Yorks Sydlige Distrikt for at opnå godkendelse af den procedure, der skal styre kapitaliseringen af SAS.

Hæver forventninger

Sidste år blev flyselskabet ramt af adskillige kriser.

Blandt andet strejkede piloterne i juli. Strejken varede 15 dage, og den bidrog til, at SAS tabte 1,3 milliarder kroner fra maj til juli.

Imens søgte selskabet konkursbeskyttelse i USA i en såkaldt chapter 11-proces. Den gør, at en amerikansk domstol kan styre forhandlingerne mellem SAS og dets kreditorer.

Konkursbeskyttelsen tvinger desuden flyselskabet til at offentliggøre sine finansielle tal månedligt.

I slutningen af marts kom det frem, at flyselskabet har tabt 2,4 milliarder kroner i løbet af fire måneder. Det tabte 600 millioner kroner i februar, mens underskuddet lød på 800 millioner kroner i januar.

Fremtidsudsigterne er dog så småt begyndt at lysne for det kriseramte selskab.

I den seneste meddelelse løfter man således sine forventninger til resultaterne på længere sigt. Det gælder både for omsætning og indtjening.

”Det er jo også en måde at gå ud og kommunikere til mulige investorer, at man har tillid til den forretning, som man er ved at få op og stå, og at den vil være profitabel på sigt,” siger Jacob Pedersen.

I 2026 regner SAS med at omsætte for 58 milliarder svenske kroner. Det er 9 milliarder mere end den tidligere prognose.

Til sammenligning omsatte selskabet for knap 32 milliarder svenske kroner i det seneste regnskabsår.

Desuden opjusteres forventningerne til resultatet før skat i 2026. Nu regner selskabet her at lande på 5-6 mia. svenske kr. mod tidligere 3-4 mia. svenske kr. I samme forbindelse opjusteres indtjeningsmarginen - resultat før skat i forhold til omsætningen - til 9-10 pct. i 2026 mod tidligere 6-8 pct.

Opjusteres skyldes, at SAS forventer øget efterspørgsel, højere kapacitet og lavere finanseringsomkostninger.

Derudover venter SAS allerede for 2023 at en bedre likviditet, end selskabet tidligere har meddelt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også