DSB-ansatte flyver mere end tidligere

Selv i årene inden corona blev der foretaget færre tjenesterejser med fly, end det er tilfældet i dag for DSB.
Foto: Foto: Jasper Carlberg for Dsb
Foto: Foto: Jasper Carlberg for Dsb

Flyrejserne for de ansatte i det statsejede togselskab DSB bliver flere.

CO2-udledningen fra tjenesterejser med fly er således vokset til 192 ton i 2022, en markant stigning fra de 49 ton, der blev udledt i 2021. Det fremgår af selskabets miljøårsopgørelse, hvor CO2-udledningen i forbindelse med tjenesterejser er opgjort.

Som følge af coronakrisen var flyrejserne ganske begrænsede for de DSB-ansatte i både 2020 og 2021, men også i 2018 og 2019 var CO2-udledningen fra selskabets flyrejser lavere end i 2022, fremgår det. Det er, til trods for at antallet af medarbejdere i koncernen var højere end i 2022.

Ifølge selskabets bæredygtighedschef, Aske Wieth-Knudsen, skal stigningen i antallet af flyrejser ses i lyset selskabets forestående togindkøb.

Tag MobilityWatch med i lommen – hent vores app til enten iPhone eller Android. Så får du også besked på mobilen, når der sker noget vigtigt i branchen.

I de kommende år får selskabet leveret tog fra spanske Talgo og franske Alstom, og her har det været nødvendigt at mødes ofte.

”Vi har derfor haft en del rejseaktivitet frem og tilbage fra togproducenterne,” siger Aske Wieth-Knudsen.

Den samlede udledning fra selskabets tjenesterejser, der også omfatter bil og taxa, er ligeledes vokset sammenlignet med de to coronaplagede år, men er til gengæld lavere end i 2018 og 2019.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også