Fisker skærer i produktionsmål for antal elbiler i 2023

Det er bl.a. udfordringer i forsyningskæden, der får elbilproducenten til at sænke forventningerne.
Henrik Fisker er stifter og adm. direktør hos elbilproducenten Fisker, der netop har påbegyndt billeverancer. Nu bliver produktionsmålet dog skåret. | Foto: Joan Mateu Parra/AP/Ritzau Scanpix
Henrik Fisker er stifter og adm. direktør hos elbilproducenten Fisker, der netop har påbegyndt billeverancer. Nu bliver produktionsmålet dog skåret. | Foto: Joan Mateu Parra/AP/Ritzau Scanpix

Elbilproducenten Fisker, som er opkaldt efter den danske stifter og adm. direktør, Henrik Fisker, kommer ikke i mål med den nu tidligere ambition om at producere 42.400 elbiler i 2023.

I et regnskab for årets første tre måneder offentliggjort tirsdag lyder det således, at elbilproducenten i stedet forventer at producere mellem 32.000 og 36.000 elbiler i løbet af året.

Justeringen skyldes bl.a. udfordringer i forsyningskæden, lyder det fra selskabet.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Efter flere udskydelser kunne Fisker levere sin første elbil til en kunde uden for København den 5. maj, og selskabet forventer at producere i alt 1400 til 1700 biler i det igangværende andet kvartal, mens der efterfølgende skal ske en stor opskalering for at komme i mål med produktionsmålet.

Første kvartal har budt på et nettotab hos Fisker på 121 mio. dollar, eller 816 mio. kr., hvilket dog også skal ses i lyset af, at bilproducenten altså stort set ingen omsætning har haft.

I kølvandet på kvartalsregnskabet er Fisker-aktien dykket omtrent 15 pct. i det amerikanske formarked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også