DFDS-topchef: Fremgang i indtjening skyldes primært passagerforretningen

Antalsmæssigt er DFDS ikke helt tilbage til passagerniveauet før coronakrisen, men de passagerer, der er, bruger godt med penge, fortæller topchef.
Passagerne driver en væsentlig del af indtjeningsfremgangen hos DFDS, lyder det fra selskabets adm. direktør. | Foto: Mads Claus Rasmussen/AP/Ritzau Scanpix
Passagerne driver en væsentlig del af indtjeningsfremgangen hos DFDS, lyder det fra selskabets adm. direktør. | Foto: Mads Claus Rasmussen/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Passagererne er begyndt at komme tilbage til DFDS’ færger. Selvom de antalsmæssigt endnu ikke er helt tilbage til niveauet fra før corona, bruger de generelt flere penge, og det spæder pænt i kassen hos det danske rederi- og logistikselskab.

Det fortæller adm. direktør Torben Carlsen i forbindelse med torsdagens regnskab for første kvartal.

Sammenlignet med 2019 ligger passagertallet på tværs af DFDS’ ruter omkring indeks 85-90, men indtjeningsmæssigt ligger passagerforretningen på indeks 110.

”Vores passagerer er kommet stærkt tilbage over kvartalet. Vi har ikke antalsmæssigt fået alle tilbage, men de betaler fint for billetterne og bruger godt om bord,” siger Torben Carlsen til MarketWire.

Der har været en bred fremgang på tværs af rederiets forretningsområdet, og det har bidraget til en indtjening, ebitda, der er steget til 1007 mio. kr. fra 821 mio. kr. året forinden.

Her er det passagererne, der driver en væsentlig del af fremgangen, fortæller Torben Carlsen.

Der er dog forskel på de enkelte ruter, og på Den Engelske Kanal ligger niveauet fortsat under, mens de klassiske DFDS-overgange - Amsterdam-Newcastle og Oslo-Frederikshavn-København - er over niveauet fra 2019.

Samtidig ventes der også en øget tilstrømning af rejsende fra Asien på Oslo-ruten, hvor der traditionelt set har været omkring 125.000 passagerer årligt fra blandt andet Kina, Thailand og Korea.

”De er ikke tilbage i særlig stor mængde. Der kommer nok lidt tilbage i løbet af 2023 og så de sidste i 2024. Så der går nok lidt tid, før vi er helt tilbage,” lyder det fra direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også