SAS topper liste over europæiske flyselskabers CO2-udledning

Mens SAS og en tysk luftfartskoncern udleder mest, er en særlig type af flyselskaber mest CO2-effektive. Ifølge et af selskaberne er der særligt en god forklaring på det.
SAS og Lufthansa udleder begge 90 gram CO2 per passagerkilometer. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
SAS og Lufthansa udleder begge 90 gram CO2 per passagerkilometer. | Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
AF JAKOB SKOVLUND, DATA AF CHEFANALYTIKER JENS RUSKOV

På et helt centralt klimanøgletal indtager skandinaviske SAS en knap så flatterende førsteplads blandt otte af de største europæiske flyselskaber.

Det viser en ny opgørelse, som MobilityWatch har foretaget på baggrund af oplysninger fra de otte flyselskaber selv.

Der er tale om lavprisselskaberne Ryanair, Wizz Air og Easyjet, de skandinaviske aktører SAS, Norwegian og Finnair, samt nogle af Europas største flyselskaber Lufthansa og IAG, der bl.a. ejer British Airways og Vueling.

Til sammen sad godt en halv milliard passagerer i selskabernes fly i opgørelsesperioden, som dækker over selskabernes 2022-regnskaber.

Målt på CO2-udledning per passagerkilometer (CO2/RPK) lægger SAS sig således i toppen sammen med tyske Lufthansa med en udledning på 90 gram CO2 per passagerkilometer. Kort fortalt bruger de to flyselskaber altså mere CO2 på at flyve sine passagerer.

Indenfor luftfarten er antallet af fløjne passagerkilometer et meget anvendt begreb, der udtrykker den samlede mængde af trafik, da tallet foruden passagertal også tager højde for den samlede fløjne distance.

Dermed beskriver CO2/RPK, hvor CO2-effektive flyselskaberne er i forhold til trafikmængderne.

Det skandinaviske flyselskab, som er delvist ejet af den danske og svenske stat, har ikke ønsket at kommentere tallene.

Lufthansa, der topper opgørelsen sammen med SAS, har heller ikke ønsket at stille op til et interview. Den tyske luftfartskoncern, der foruden selve Lufthansa ejer en lang række europæiske flyselskaber, har dog sendt en længere skriftlig udredning for, hvordan koncernen arbejder med at reducere klimapåvirkningen.

Her forholder Lufthansa sig imidlertid ikke til, at selskabet sammen med SAS har den højeste CO2-udledning per passagerkilometer. 

I stedet peger Lufthansa bl.a. på, at luftfartskoncernen har et overordnet mål om at være CO2-neutrale i 2050 samt at have halveret nettoudledningen i 2030 sammenlignet med 2019, hvilket MobilityWatch tidligere har beskrevet.

”Lufthansa Group investerer derfor omkring 2,5 mia. euro årligt i det mest omfattende flådemoderniseringsprogram i sin historie. Inden udgangen af dette årti vil Lufthansa Group modtage mere end 200 nye, væsentligt mere brændstofeffektive fly,” skriver koncernen.

Derudover fremhæves det, at man ifølge Lufthansa selv er blandt verdens fem største indkøbere af bæredygtigt flybrændstof (SAF). I de kommende år vil Lufthansa således investere ”op til 250 mio. dollar” i indkøb af SAF, skriver koncernen.

Lavprisselskaber er mest CO2-effektive

Efter SAS og Lufthansa følger det finske flyselskab Finnair med en oplyst udledning på 85 gram CO2/RPK, mens tallet lyder på 83,5 gram hos IAG, der bl.a. ejer British Airways og Vueling.

Nederst på listen finder man lavprisselskaberne Easyjet, Ryanair og Wizz Air med en oplyst CO2-udledning per passagerkilometer på henholdsvis 70,4, 66 og 53,8 gram. Med andre ord bruger disse selskaber altså mindre CO2 på at flyve passagererne.

Her er lysten til at stille op til interview umiddelbart større.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet udleder mindre CO2 per passagerkilometer end mange af de traditionelle netværksflyselskaber. | Foto: Andrew Yates/Reuters/Ritzau Scanpix
Lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet udleder mindre CO2 per passagerkilometer end mange af de traditionelle netværksflyselskaber. | Foto: Andrew Yates/Reuters/Ritzau Scanpix
Annika Ledeboer, der er landechef for Ryanair i Norden samt Tyskland, Østrig og Schweiz, er ikke overrasket over, at det er lavprisselskaberne, eller ”punkt til punkt”-flyselskaberne som hun kalder dem, der udleder mindst CO2 per passagerkilometer.

Hun nævner bl.a. et velkendt faktum, nemlig at lavprisselskaberne er gode til at pakke flyene tæt med passagerer.

”Vores load factor er ret høj. Vi forsøger at transportere så mange mennesker som muligt per fly, hvilket selvfølgelig nedbringer CO2-udledningen per passager,” siger Annika Ledeboer.

Til trods for, at Ryanair er blandt de europæiske flyselskaber, der er længst fremme i at blive CO2-neutrale, er hun ikke sikker på, at der vil blive skruet op for ambitionen, der for nu lyder på CO2-neutralitet i 2050 – i tråd med ambitionen hos den internationale luftfartsorganisation, IATA.

”Måske hvis der sker en udvikling i innovationen, så kan det være muligt. Det ville være ret fantastisk, hvis vi i 2045 kan sige, at vi nåede målet fem år tidligere. Men jeg tror, at med de nuværende forhold, branchen har, så vil 2050 nærme sig hurtigere, end vi tror,” lyder det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også