Norwegian vil hente betydelige synergier fra køb af norsk lillebror

Norwegian og Widerøe er et perfekt match, mener begge parter, der samtidig afviser planer om nedbemanding efter opkøb.
Norwegians adm. direktør, Geir Karlsen | Foto: Ntb/Reuters/Ritzau Scanpix
Norwegians adm. direktør, Geir Karlsen | Foto: Ntb/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er kun få år siden, at det norske flyselskab Norwegian kæmpede for at undgå en konkurs og måtte rekonstrueres.

Nu har SAS-konkurrenten på flere stræk fået vendt bøtten, og torsdag kunne selskabet annoncere, at man har købt det ligeledes norske flyselskab Widerøe, der især gør sig i indenrigsruter i Norge.

På et pressemøde i Oslo pegede begge parter på, at handlen gav god mening. Norwegians bestyrelsesformand, Svein Harald Øygard, understregede dog også, at det var ”et stort valg og en stor beslutning” at bruge en pæn del af aktionærernes penge til at købe Widerøe og ikke betale udbytte. 

”Vi mener alligevel, at det er et forsvarligt valg, som vi har truffet, i den forstand at vi vurderer, at det er en god handel set fra Norwegians ståsted,” sagde formanden.

Norwegian betaler en kontant sum på 1125 mio. norske kr., ca. 720 mio. danske kr., men det ændres, da den endelige pris vil være afhængig af visse vilkår, herunder justering for Widerøes lønsomhed i 2023.

Ifølge en meddelelse giver det en såkaldt enterprise value – selskabets værdi plus gæld – på Widerøe på 2 mia. norske kr., hvilket svarer til en multipel på ca. 2,5 set i forhold til Widerøes driftsresultat (ebitda) i 2022.

Komplementerer hinanden

Widerøe er noget mindre end Norwegian og havde i 2022 en omsætning på 5,7 mia. norske kr., svarende til 3,7 mia. danske kr., mod Norwegians 18,9 mia. norske kr. Widerøe-flåden er også kun på 48 fly mod Norwegians 81.

Parterne understregede på pressemødet flere gange, at det er tanken, at de to selskaber skal fortsætte som selvstændige organisationer fremover og med hver deres brands. Widerøe vil således blive indføjet som et datterselskab til Norwegian.

Desuden blev det påpeget, at de to selskaber, der allerede har et samarbejde i dag, reelt kun har meget få overlappende ruter. Det har kun gjort matchet endnu bedre, lød det fra selskaberne.

Samtidig forventer Norwegian at kunne skabe synergier på 200-300 mio. norske kr. årligt som følge af opkøbet. Det skyldes bl.a. muligheder inden for fælles indkøb, vedligehold af fly, it og finansering, lød det fra adm. direktør Geir Karlsen.

Selv om Widerøe også har været udfordret under coronakrisen og bl.a. landede et større underskud i 2020, så understregede Geir Karlsen, at det snart opkøbte selskab historisk har haft pæne overskudsgrader på omkring 4,5 pct.

”Vi synes, at vi har lavet en attraktiv handel,” sagde topchefen, der nævnte, at forhandlingerne om overtagelsen har været i gang siden jul.

Til pressemødet var der også interesse for, om opkøbet – og herunder de ventede synergieffekter – også vil medføre fyringer i de to selskaber. Det blev dog pure afvist af Geir Karlsen:

”Der er ikke lagt op til nedbemandinger, nej.”

(Artiklen fortsætter under billedet)

Stein Nilsen, topchef i Widerøe (tv) og Norwegians adm. direktør, Geir Karlsen (th) | Foto: Ntb/Reuters/Ritzau Scanpix
Stein Nilsen, topchef i Widerøe (tv) og Norwegians adm. direktør, Geir Karlsen (th) | Foto: Ntb/Reuters/Ritzau Scanpix

Hos Widerøe, som er ejet af investeringsselskabet WF Holding, pegede topchef Stein Nilsen også på potentialet i handlen.

For selvom han afviste, at Widerøe som mindre aktør ikke ville kunne have fortsat på egen hånd – i hvert fald på kort sigt – så pointerede han, at handlen giver god mening. Det skyldes, at de to selskaber både deler værdier, men også udfordringer.

Det gælder ikke mindst i forhold til den grønne omstilling, hvor der skal investeres i nye løsninger, og hvor Widerøe ifølge Stein Nilsen har fundet en ny god ejer.

”Norwegian stod meget højt på min egen ønskeliste,” sagde han på pressemødet.

Svirp til SAS

Aftalen betyder også, at Widerøe vil blive en del af Norwegians loyalitetsprogram kaldet Reward. 

Widerøe har hidtil haft et kommercielt samarbejde med SAS, som for år tilbage faktisk ejede Widerøe, om det såkaldte Eurobonus-program. 

Ifølge Stein Nilsen har der i den senere tid været knas i samarbejdet, da SAS ikke har villet lade Widerøe-kunder optjene point på strækninger, hvor SAS havde en konkurrerende ruter. 

”Det har vores kunder været lidt irriteret over. Derfor har det ligget i kortene, at vi har kigget efter et alternativt loyalitetsprogram, da vi ikke har følt os ønsket i Eurobonus,” sagde topchefen.

Han tilføjede dog, at aftalen med SAS først udløber i efteråret 2024, og at man har tænkt sig at efterleve den.

Handlen mellem Norwegian og Widerøe skal vurderes af konkurrencemyndighederne, men parterne forventer en endelig overtagelse i slutningen af fjerde kvartal af 2023.

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også