Midttrafik overvejer diesel i stedet for el i nyt busudbud

Frygten er, at en insisteren på elbusser vil øge omkostningerne med op til 20 pct.
Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

57 busser i Horsens Kommune og Hedensted Kommune vil muligvis køre på diesel i fire år endnu.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Midttrafik, som står for busdriften i kommunerne.

Det er høje omkostninger i forbindelse med den grønne omstilling, der nu betyder, at Midttrafik åbner op for, at tilbuddene på de 57 busser fortsat kan være på diesel. Der er dog sat en begrænsning, som betyder, at kontrakter på diesel kun vil kunne gælde fire år, hvor imod tilbud med elbusser vil kunne blive tildelt en kontrakt på ti år.

”Som politikere skal vi beslutte nogle rammer, der både kan sikre billetpriser, der er til at betale, at der overordnet er sammenhæng i økonomien og samtidig sørge for en busdrift, som er i tråd med vores mål om at blive CO2-neutrale,” siger regionsrådsformand, Anders Kühnau (S), i meddelelsen.

”Den model, vi nu har besluttet, er den, der bedst sikrer, at de forskellige ender mødes.”

Midttrafik har i dag 36 elbusser på regionale ruter, og selskabet har god erfaring med de emissionsfrie busser, lyder det i meddelelsen. 

Men frygten er, at tilbud på elbusser på de 57 busser i Horsens og Hedensted vil føre til øgede omkostninger på op til 20 pct.

”Regionen arbejder lige nu i en række projekter med at gentænke den kollektive trafik, så vi i fremtiden kan tilbyde borgerne både effektive, billige og grønne mobilitetsløsninger. Det kræver blandt andet, at vi holder skarpt øje med økonomien, for uanset om de kører på el eller diesel, så er busser altså kun bæredygtige, hvis der er passagerer med i dem,” siger regionsrådsformanden.

Hvis busserne ender med en kontrakt på diesel, skal ruterne udbydes igen i 2029 med krav om CO2-neutrale busser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også