Ny amerikansk investor i SAS er specialister i luftfart – og har tidligere knyttet bånd til topchef

Kapitalfonden Castlelake bliver i den nye aftale den største minoritetsejer i det skandinaviske flyselskab.
SAS-topchef Anko van der Werff. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau Scanpix
SAS-topchef Anko van der Werff. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau Scanpix

SAS har længe lukreret på udenlandsk kapital for at holde næsen oven vande i den omfattende proces, der pågår disse måneder med at rekonstruere selskabet og afvikle et stort bjerg af gæld.

Til at bistå flyselskabet med den opgave har stået Apollo Global Management. Den amerikanske kapitalfond har leveret central finansiering til SAS og var derfor af mange spået til også at blive en del af ejerkredsen, når selskabet kommer ud på den anden side af den konkursbeskyttelsesproces, som det lige nu ligger i.

Men sådan skulle det ikke gå.

Det blev gjort klart på en pressekonference tirsdag aften, hvor SAS-topchef Anko van der Werff og bestyrelsesformand Carsten Dilling fremlagde, hvem den nye ejerkreds består af.

Her er der tale om et konsortium bestående af den danske stat, Air France-KLM, Lind Invest, som er ejet af den danske erhvervsmand Henrik Lind, og så en anden amerikansk kapitalfond i form af Castlelake.

Netop sidstnævnte kommer til at sidde på den største minoritet, som hver af de tre parter i konsortiet ejer, nærmere bestemt 32 pct.

Derudover øger den danske stat også sin ejerandel en smule til knap 26 pct., og endelig vil nogle af de kreditorer, der har været nødsaget til at konvertere gæld til aktier i det nye SAS, til at stå for omkring 13,6 pct.

At SAS får Castlelake i ejerkredsen betyder, at man dermed får en ejer med indgående kendskab til luftfartsindustrien. Samtidig er det også en aktør, som SAS’ topchef tidligere har stiftet bekendtskab med.

Enorm flyflåde

I forbindelse med at de tre aktører nu træder ind i SAS’ ejerkreds, henter flyselskabet kapital for 12,925 mia. svenske kr. svarende til ca. 8 mia. danske kr. 

Pengene er fordelt på ca. 5,2 mia. svenske kr. i ny, unoteret aktiekapital og ca. 7,7 mia. svenske kr. i konverterbar gæld. 

Det er store pengebeløb, men for Castlelake, der har leveret en del af finansieringen, er det ikke noget, der ser ud til at vælte læsset. I alt forvalter kapitalfonden således aktiver til en værdi af 22 mia. dollar, svarende til 154 mia. kr.

Siden dets stiftelse i 2005 har Castlelake desuden oprettet fire dedikerede luftfartsfonde, hvor der sammenlagt er blevet investeret mere end 15 mia. dollar i fly, motorer og lignende. Det betyder, at fondene sammenlagt råder over mere end 650 fly og 1000 motorer.

I alt har Castlelake forskellige former for samarbejder og aftaler med 175 flyselskaber, som eksempelvis leaser nogle af de fly, som kapitalfonden råder over.

I en børsmeddelelse udsendt af SAS i forbindelse med offentliggørelsen af den nye ejerkreds er der også en udtalelse fra Joe McConnell. Han er partner og vicedirektør for investeringer i Castlelake, og han fremhæver flere elementer ved SAS, som gjorde det til en interessant investering.

”Med et ikonisk brand, dygtige medarbejdere og stærke servicetilbud mener vi, at SAS er godt positioneret som Skandinaviens førende flyselskab. Vi ser frem til at være en del af SAS’ fortsatte rejse,” lyder det.

Kendt fra tidligere selskab

Et af de andre flyselskaber, som Castlelake tidligere har været meget involveret i, er colombianske Avianca.

Her sad nuværende SAS-topchef Anko van der Werff som adm. direktør i knap to år fra sommeren 2019. En periode, hvor selskabet måtte igennem en konkursbeskyttelsesproces, ligesom SAS er i nu.

I perioden havde Avianca en tæt dialog med Castlelake, som bl.a. mundede ud i, at flyselskabet lavede en såkaldt sale and lease back-aftale med en række af dets fly, som kapitalfonden altså købte fra Avianca for derefter at lease dem tilbage til dem.

Om processen, hvor SAS-toppen valgte, hvem af de interesserede bydere, som skulle ende med at blive en del af ejerkredsen, lyder det i en børsmeddelelse fra formand Carsten Dilling:

”Vi har gennemført en bred, konkurrencepræget og grundigt evalueret kapitalrejsningsproces, og vi er sikre på, at det valgte bud er det mest fordelagtige for SAS, dets kreditorer og andre interessenter.”

I forbindelse med ejerskiftet vil SAS også blive afnoteret fra børsen i København. 

Derudover skrotter flyselskabet også sit medlemskab i Star Alliance - et samarbejde mellem en række flyselskaber, som SAS selv var med til at stifte i sin tid. 

I stedet vil man indtræde i Skyteam Alliance, som Air France-KLM er en del af.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også