Enhedslisten foreslår "danmarksbillet" og flere penge til trafikselskaber

En ordning med et danmarkskortet og en busgaranti skal på finansloven. Det anslås at koste to milliarder.
Pelle Dragsted, politisk ordfører i Enhedslisten | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Pelle Dragsted, politisk ordfører i Enhedslisten | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Den kollektive trafik er under pres.

Der er annonceret prisstigninger på op mod 13 procent for næste år, og en række organisationer har advaret om, at den kollektive trafik er ved at bukke under. Derfor foreslår Enhedslisten en saltvandsindsprøjtning.

”Vi har en stor bekymring omkring udviklingen i vores kollektive transport, hvor vi kan se, at priserne på tog nu skal sættes op igen. På samme tid ser vi, hvordan rigtig mange regioner lukker lokale busruter,” siger politisk ordfører Pelle Dragsted (EL).

Enhedslisten foreslår som forsøgsordning for næste år et nyt billetformat, som giver adgang til kollektiv trafik i hele Danmark til en månedlig pris på 399 kroner.

Partiet foreslår navnet ”danmarksbilletten” og henviser til en lignende ordning i Tyskland. Det anslås ifølge partiet at koste 1,3 milliarder kroner, hvilket er baseret på trafikstyrelsens udregninger af en model med højere priser.

Desuden skal staten dække trafikselskabernes underskud i 2024 mod en garanti på bevarelsen af alle busruter, der står foran lukning. Underskuddet lyder på 745 millioner kroner.

Borgere uden for de store byer får dermed en tryghed for, at den kollektive trafik ikke forsvinder ifølge partiet.

Det koster dermed samlet over to milliarder kroner, hvilket partiet vil finansiere ved skat på el-mellemhandlere, som køber el billigt i et område og sælger den dyrere i et andet.

Partiet foreslår en forsøgsordning på finansloven for næste år.

Forslaget skyldes hensynet til klimaet, og frygten for fald i den kollektive trafik.

”Det er det stik modsatte af, hvad vi har brug for, hvis vi skal løse den klimaudfordring, vi står over for. Der har vi brug for, at flere vælger toget, at flere vælger busserne. Og det er derfor, vi foreslår, at vi på den her finanslov skal gå ind et og lave en busgaranti,” siger Pelle Dragsted.

Det er Trafikstyrelsen, der hvert år beslutter, hvor meget priserne på offentlig transport højst må stige.

Det sker på baggrund af, hvordan trafikselskabernes omkostninger udvikler sig, og det seneste år har været præget af høj inflation og høje energipriser.

”Problemet er, at vi har set den udvikling i mange år, og det allerede koster op mod 500 kroner, hvis man skal på krydse Storebælt. I dag er vi en situation, hvor det er billigere at tage flyet til Aalborg, endda også til Aarhus i nogle tilfælde end at tage toget,” siger Pelle Dragsted.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også