Strejkende fabriksarbejdere lukker Fords mest profitable fabrik

Ford kalder strejkeudvidelsen ”håbløst uansvarlig”, efter at nye overenskomstforhandlinger falder til jorden.
Der er tale om Fords fabrik i Kentucky. | Foto: Nick Carey/Reuters/Ritzau Scanpix
Der er tale om Fords fabrik i Kentucky. | Foto: Nick Carey/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Den amerikanske bilgigant Ford bliver ramt, hvor det gør allermest ondt, efter at forhandlinger om lønstigninger til dens fabriksarbejdere på ny er brudt sammen.

Strejken mod Ford og USA’s to andre bilgiganter, som for længst har kostet mere end 1 mia. kr., rammer nemlig nu Fords fabrik i Kentucky – den bedst indtjenende af alle Fords fabrikker i USA.

Det oplyser fagforeningen UAW, hvis medlemmer arbejder på USA’s tre store bilfabrikanters fabrikker.

Ford Kentucky står med sine 25 mia. dollar i omsætning for omkring en sjettedel af gigantens globale indtjening. Det svarer til 175,8 mia. danske kr.

Ledelsen i Ford kalder beslutningen fra UAW ”håbløst uansvarlig, men næppe overraskende taget i betragtning af, at fagforeningsledelsens selverklærede strategi er at såre USA’s bilgiganter i månedsvis med omdømmemæssig skade og industriel kaos”.

En ansat ved Ford fortæller under betingelse af anonymitet, at ledelsen fra bilgiganten havde et møde med UAW’s ledelse og heriblandt dens præsident, Shawn Fain, onsdag eftermiddag.

Shawn Fain skulle her have afkrævet bilgiganten et nyt tilbud om lønstigninger, hvilket Ford ikke var parat til at gå med til.

”I har lige mistet Kentucky Truck,” sagde Fain ifølge den Ford-ansatte med hentydning til typen af biler, som bliver produceret i Kentucky.

”Er det her alt, hvad du har til mig? Vores medlemmers liv og mit håndslag er mere værd end det her.”

Kentucky-strejken skal desuden ses som en varsel til General Motors og Stellantis - USA’s to andre store bilfabrikanter - som i denne tid også er ramt af strejker.

UAW har krævet en række frynsegoder, en reformeret pensionsordning og lønstigninger på 40 procent, som, de siger, svarer til det, som de store bilfabrikanters topchefer har fået.

Fabrikanterne tilbød i første omgang lønstigninger på mellem 17 og 20 procent. Ford har siden strækket sig til 23 procent, men parterne er stadig langt fra hinanden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også