Overenskomst får General Motors-ansatte til at genoptage arbejdet

Biden hylder overenskomst hos USA’s tre store bilproducenter. Den kan lægge pres på Tesla, mener professor.
Foto: Matthew Hatcher/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Matthew Hatcher/AFP/Ritzau Scanpix

En af USA’s store bilproducenter, General Motors, har indgået en foreløbig ny overenskomst med bilarbejdernes fagforening, United Auto Workers (UAW).

Det bekræfter parterne ifølge nyhedsbureauet Reuters.

USA’s præsident, Joe Biden, hylder den ”historiske aftale” mellem bilproducenterne og deres ansatte.

”Disse rekordaftaler belønner ansatte i bilindustrien, der opgav meget for at holde industrien i gang,” siger Biden.

Han henviser ifølge nyhedsbureauet AFP til finanskrisen i 2009, hvor USA’s bilindustri vaklede på kanten af kollaps og konkurs.

Med indgåelsen af en overenskomst kan seks ugers strejke i bilindustrien være ved at slutte.

De ansatte hos General Motors har sagt ja til at vende tilbage til arbejdet, mens aftalen sendes til afstemning hos UAW’s medlemmer.

Forhandlingerne har blandt andet resulteret i en lønstigning på 25 procent over de næste fire og et halvt år.

Startlønnen stiger med 70 procent til 30 dollar (211 kroner) i timen, mens ansatte med lang anciennitet kan nå op på en timeløn på 42 dollar (295 kroner). Det er 33 procent mere end hidtil.

Desuden vil der blive udbetalt 2500 dollar (17.595 kroner), når en ansat går på pension.

Avisen Washington Post betegner det som den største sejr for fagforeningen i årtier.

General Motors er den sidste af de såkaldte ”store tre” bilproducenter, der får en overenskomst på plads med UAW efter seks ugers strejker.

Tidligere har Ford og Stellantis indgået overenskomster med UAW. De ligner i store træk den, der nu er faldet på plads med General Motors.

Harley Shaiken, som er professor med speciale i arbejdsmarkedet ved University of California, Berkley, siger til Reuters, at succesfulde forhandlinger som disse historisk set ”vil blive set og tilpasset af mange andre industrier på tværs af økonomien”.

En anden professor, John Logan fra San Francisco State University, ser ligeledes mulighed for, at der kan komme et pres på flere arbejdspladser for også at få overenskomster. Og at presset også kan komme fra Ford, General Motors og Stellantis.

”De tre store vil gerne have UAW til at indføre overenskomster hos Tesla,” siger han til Reuters.

Strejken, der har lammet store dele af den amerikanske bilindustri, begyndte 15. september. Den har omfattet rundt regnet 50.000 af UAW’s 150.000 medlemmer.

Lørdag lokal tid lagde UAW yderligere pres på General Motors ved at udvide sin strejke til en fabrik i Spring Hill i delstaten Tennessee.

Strejken i Spring Hill kan ifølge Reuters koste General Motors dyrt. Selskabet er i forvejen presset økonomisk.

UAW’s strejke på fabrikken i Arlington i Texas, hvor biler af mærket Cadillac blandt andet produceres, har kostet selskabet 200 millioner dollar om ugen.

Det svarer til omkring 1,4 milliarder kroner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også