Hvis man som flyrejsende skriver til f.eks. SAS på det sociale medie X, er der en risiko for, at man får et falsk svar igen.
Flere flyselskaber, inklusiv det skandinaviske, oplever nemlig problemer med falske profiler på det tidligere Twitter. Her udgiver svindlere sig for at være flyselskaber i et forsøg på at franarre passagerer oplysninger eller penge.
Det fremgår af en artikel fra Wall Street Journal, og i et opslag på Linkedin skriver SAS-topchef Anko van der Werff, at flyselskabet kæmper med det samme problem.
”Vi har bemærket det samme vedrørende tendensen med falske konti på X (tidligere Twitter), der efterligner forskellige flyselskaber, inklusive SAS,” skriver han.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Direktøren oplyser, at SAS har udsendt en advarsel, som er koblet til selskabets officielle X-konto, og at man indberetter alle falske profiler, som man opdager.
”Men der bliver ved med at dukke nye op,” pointerer Anko van der Werff.
Han opfordrer i opslaget derfor det sociale medie til at gøre mere for at beskytte brugerne mod svindlerne.
Desuden mener han, at luftfartsindustrien bør gå sammen og finde en løsning, ”da det er en ikke-bæredygtig situation, som påvirker os alle.”
Endelig skriver SAS-chefen, at kunderne kan kontakte flyselskabet via de mere officielle kanaler som f.eks. selskabets chat-funktion. Hvis man alligevel benytter X, bør man udvise forsigtighed, understreger Anko van der Werff.
Bilproducenten Volvos markedsandel i Danmark ligger godt under niveauerne i resten af Norden. ”Det er et signal om, at der er potentiale,” siger ny dansk landechef.