EU-Parlamentet: Alle bybusser skal være CO2-neutrale i 2030

EU-Parlamentet vil have flere grønne busser og lastbiler. Forslaget skal videreforhandles i ministerrådet. (Opdateret)
Elbusser er i dag allerede en del af bybilledet. | Foto: Kasper Heden Andersen
Elbusser er i dag allerede en del af bybilledet. | Foto: Kasper Heden Andersen
af ritzau

EU-Parlamentet vil have, at alle bybusser skal være CO2-neutrale i 2030. Fra 2040 skal nye lastbiler udlede 90 procent mindre CO2 samlet set.

Parlamentet har netop stemt et forslag igennem, som skal sætte nye standarder for tunge køretøjer som lastbiler og busser.

Bergur Løkke Rasmussen fra Moderaterne kalder det en god dag for klimaet, lastbilproducenterne og vognmænd.

”Der er kommet klarhed omkring, hvad fremtiden er for den tunge vejtransport i Europa,” slår han fast.

Ifølge en pressemeddelelse fra Enhedslisten vil det spare mere end 1,8 milliarder ton CO2 fra at blive udledt frem mod 2050. Det svarer til 40 gange Danmarks årlige CO2-udledning.

Parlamentsmedlem Nikolaj Villumsen (EL) er optimistisk.

”Det her vil sætte speederen i bund på omstillingen i den tunge transport. I dag kører der allerede ellastbiler, elbusser og elskraldebiler på vejene i Europa, og med dagens resultat er vi et skridt tættere på at få endnu flere,” siger han.

Hos Rådet for Grøn Omstilling er man glad for, at man strammer skruen i forhold til udfasning af fossile lastbiler og busser, men at der er stemt for, at alle biobrændstoffer og såkaldte e-Fuels tæller som CO2-neutrale, herunder palmeolie, mener man er vanvittigt.

”I stedet for at elektrificere de tunge køretøjer, har Parlamentet seriøst foreslået, at en lastbil, der kører på 100 procent palmeolie, også skal betragtes som klimaneutral. Det er fuldstændig vanvittigt og håbløst,” siger Daria Rivin, som er klima- og transportrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

Af palmeolie kan man lave biodiesel, som udleder op til tre gange mere CO2 end fossil diesel.

Medforhandler på forslaget Christel Schaldemose (S) peger på, at man med forslaget slår igennem mod klimaforandringerne, som man også har oplevet i Europa de seneste år.

”Det er helt afgørende, at vi får reduceret udledning i hele den her branche. Lastbiler og busser udleder seks procent af EU’s samlede CO2-udledning.”

”Så det batter virkelig, når vi tager fat på lastbiler og busser,” siger hun.

Forud for afstemningen sagde det socialdemokratiske parlamentsmedlem ved talerstolen i EU-Parlamentet, at der ikke må ske det samme i lastbilindustrien, som der skete med solceller.

”Vores solcelle industri blev udkonkurreret af andre dele af verden. Nok fordi vi ikke var ambitiøse nok og stillede de rigtige krav.”

”Vi hjælper kun den europæiske industri ved at stille stramme krav. Hvis ikke vi gør det, så bliver vi overhalet,” siger hun.

Næste skridt er, at forslaget skal forhandles med medlemslandene i EU-Ministerrådet. Her er Nikolaj Villumsen Venstrefløjsgruppens forhandler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også