SAS-boss holder døren åben for comeback på børsen

Air France-KLM kan overtage kontrollen med SAS, men en børsnotering er også i spil, fortæller Anko van der Werff til MobilityWatch.
Anko van der Werff, adm. direktør i SAS | Foto: TT News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix
Anko van der Werff, adm. direktør i SAS | Foto: TT News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix

SAS er på vej til at forlade børsen i 2024, hvilket vil gøre de nuværende aktier værdiløse. 

Det sker som led i rekonstruktionen af det pressede flyselskab, der medfører nye ejere og en ny, afgørende kapitalindsprøjtning.

Ikke desto mindre er der mulighed for, at SAS senere vender retur som et børsnoteret selskab.

Det fortæller topchef Anko van der Werff i et interview med MobilityWatch i kølvandet på selskabets årsregnskab, som bød på et nyt milliardunderskud.

”En børsnotering kan vi helt sikkert foretage,” siger hollænderen.

En børsnotering er dog kun ét scenarium. Et andet er, at en af de nye ejere - flyselskabet Air France-KLM - udnytter en særlig option og overtager en kontrollerende ejerandel af flyselskabet.

De øvrige ejere er den danske stat, kapitalfonden Castlelake og rigmanden Henrik Lind.

Har muligheden

Udmeldingen fra Anko van der Werff kommer, efter at spørgsmålet om et gensyn med børsen for nylig dukkede op.

Som MobilityWatch har beskrevet, fremgår det af dokumenter fra den domstol, der behandler flyselskabets konkursbeskyttelse i USA, at SAS har talt med investorer om muligheden for et comeback til børsen.

Det er sket i forbindelse med den kapitalrejsning, som altså for nylig endte med, at de nye ejere skyder ca. 8,2 mia. kr. ind i selskabet. 

Oprindeligt ville SAS kun have nye investorer ind i folden, som var villig til at levere ren egenkapital og ikke lån. Det var dog sværere end som så. 

Samtidig kom der i maj i år en EU-dom, der underkendte en tidligere godkendelse af statsstøtte for et milliardbeløb tilbage i 2020, og som såede ekstra tvivl om selskabets finanser og fremtid.

Anko van der Werff fortæller til MobilityWatch, at man derfor åbnede for muligheden for, at investorer kunne komme med egenkapital og konvertibel gæld. 

I den forbindelse blev en børsnotering altså nævnt for potentielle investorer, hvilket ville give dem en mulighed for lettere at komme ud af investeringen igen. 

Konkret fremgår det af papirerne, at investorerne blev fortalt, at en børsnotering ville ske inden for 6-12 måneder, efter at SAS har forladt Chapter 11-processen. Det ventes i dag at ske i første halvdel af 2024.

Topchefen fortæller til MobilityWatch, at en mulig tilbagevenden til børsen vil tage længere tid, men medgiver altså, at det er en reel mulighed. 

Han henviser dog også til muligheden hos Air France-KLM for i de kommende år at købe flere aktier og dermed få kontrollen med SAS.

”Hvis det ikke går hurtigt nok, ikke følger planen, eller vi bare vil gøre noget andet, har vi omvendt muligheden for at foretage en børsnotering,” siger Anko van der Werff.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Topchef mener, at SAS med ny investeringsaftale bliver finansielt
Topchef mener, at SAS med ny investeringsaftale bliver finansielt "stabil" | Foto: TT News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix

Air France-KLM køber i første omgang 19,9 pct. aktier i det nye SAS. Selskabet har tidligere udtalt, at det tidsmæssigt ikke var muligt at købe yderligere aktier under kapitalrejsningen. 

Det skyldes, at en ejerandel over 20 pct. ville kræve godkendelse fra konkurrencemyndigheder, hvilket man ikke kunne nå inden for tidsrammen af Chapter 11-processen.

Derfor anses det som sandsynligt, at det fransk-hollandske flyselskab senere vil kunne overtage ejerandele fra kapitalfonden Castlelake og Henrik Lind, der ikke vurderes at være langsigtede ejere af SAS. 

Hvorvidt der ligger en konkret aftale om det, er dog uvist.

På spørgsmålet om, hvad Anko van der Werff selv anser som det mest sandsynlige scenarium - en overtagelse fra Air France-KLM eller en børsnotering - siger han først, at ledelsen ”er åbne.” 

Men også at det ”afhænger af noget, som vi ikke kontrollerer”: 

”Nemlig om Air France-KLM vil og kan bevæge sig til en kontrollerende aktieandel. Det tror vi, at de vil,” siger Anko van der Werff.

”Men vi har også muligheden for selv at gøre det (at foretage en børsnotering, red.), hvis vi ønsker. Det vil vi se på over nogle år.”

Fortsat stor gæld

Som nævnt endte kapitalrejsningsprocessen med, at SAS har fået investorer, der både leverer egenkapital og konvertible lån. 

Det har tidligere været problematiseret, at flyselskabet har været nødt til optage nye lån, da en stor del af øvelsen med en Chapter 11-proces netop er at trimme virksomhedens gæld.

Anko van der Werff mener dog ikke, at den nye gæld er et problem.

”Forskellen fra andre strukturer er, at ejerne af egenkapital og gæld er de samme. Det er ret usædvanligt,” siger han og tilføjer, at investorerne desuden har en fælles plan for SAS.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Den er grundlæggende at gøre flyselskabet lønsomt. Det er der dog noget vej til efter det seneste år, hvor underskuddet for det skæve 2022/2023-regnskab lød på 3,7 mia. kr.

Her er egenkapitalen desuden negativ med ca. 4 mia. kr., hvilket er mere end de ca. 3,2 mia. kr., som skydes ind i ren egenkapital fra de nye investorer.

Det er imidlertid for tidligt at sige, hvordan egenkapitalen ser ud efter Chapter 11-processen, da der her netop sker en ændring af gældsforpligtelserne. 

SAS har dog oplyst, at selskabet trods arbejdet med at trimme bl.a. leasingforpligtelser m.m. fortsat vil have en nettogæld på ikke mindre end 2,2 mia. dollar, ca. 15 mia kr., når man er ude af Chapter 11-processen. 

På spørgsmålet om, hvor økonomisk robust et selskab SAS egentlig bliver i kølvandet på rekonstruktionen, svarer Anko van der Werff, at SAS ”helt klart” bliver finansielt ”stabil.”

Samtidig peger han på, at SAS nu har en langsigtet plan, og at investorerne er ”stærke navne.”

”Men ja, vi skal stadig lave en transformation,” siger han og nævner, at den såkaldte SAS Forward-plan løber over flere år efter Chapter 11-processen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også