Trods ny flyaftale: Minister tør ikke give garanti for grøn indenrigsrute i 2025

”Det vil ikke være en fiasko, fordi det her er en ambition,” siger transportminister om usikkerhed ved nøgleelement i ny flyaftale.
Transportminister Thomas Danielsen (V) | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Transportminister Thomas Danielsen (V) | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

I 2025 skal Danmark have en grøn indenrigsflyrute, hvor det alene er bæredygtige brændstoffer, der er i tanken.

Det er et af de store politiske slagnumre i den aftale om grøn luftfart, som SVM-regeringen fredag præsenterede sammen med SF og Enhedslisten.

Men over for MobilityWatch erkender transportminister Thomas Danielsen (V), at det ikke er sikkert, at der kommer en 100 pct. grøn rute i 2025. 

I stedet er det alene en ”ambition.”

”Naturligvis kan vi ikke garantere noget, men vi vil gøre, hvad vi kan for at understøtte det,” siger Thomas Danielsen.

Usikkerhed om 2025

Baggrunden er, at det i dag slet ikke er tilladt at flyve udelukkende på bæredygtige flybrændstoffer - på engelsk kendt som sustainable aviation fuel eller bare SAF.

I dag er det således kun tilladt at flyve med 50 pct. SAF i tanken, og mange vurderer, at flyvninger på 100 pct. ikke venter lige rundt om hjørnet. 

Godt nok har der været forskellige testflyvninger på udelukkende SAF, men bl.a. Preben Birr-Pedersen, næstformand i IDA Energi, har over for MobilityWatch sået tvivl om realismen i, at det kan lade sig gøre mere bredt i 2025.

Også de to store flyproducenter Boeing og Airbus har meldt ud, at de regner med, at man først kan flyve på 100 pct. SAF i 2030.

Endelig har EU’s sikkerhedsagentur for luftfart, EASA, overfor MobilityWatch påpeget, at selv om det i princippet kan være teknologisk muligt at flyve på 100 pct. SAF i 2025, så er der ”en risiko for”, at det ikke vil bliver tilladt. Det skyldes, at ”der vil blive efterspurgt yderligere tests.” 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Pressemøde fredag i Skatteministeriet om ny flyaftale | Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Pressemøde fredag i Skatteministeriet om ny flyaftale | Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Til MobilityWatch fortæller Thomas Danielsen, at selv om regeringen ikke kan love at levere på den grønne rute i 2025, så har han fået indikationer på, at det kan lykkes. Han vil dog ikke uddybe disse nærmere.

”Det er de meldinger, vi får, når man prøver at estimere efter bedste evne, men der er selvfølgelig ikke nogen, der kan stille garantier,” siger han.

Samtidig understreger han, at arbejdet for en 2025-rute også har et højere formål.

”Hele formålet med aftalen er at presse på en grøn udvikling (i luftfarten, red.). Det betyder, at vi formentlig også kunne få CO2-reduktioner billigere, hvis det alene var det, der var formålet. Men her er formålet at presse på en udvikling, så man kan flyve 100 pct. grønt,” siger ministeren.

På spørgsmålet, om det ikke vækker bekymring, når EASA mener, at der kan være behov for yderligere sikkerhedstest i 2025, svarer han: 

”Det er naturligvis godkendt, hvis vi gør det i Danmark (flyver på 100 pct. SAF, red.). Så vi kommer ikke til at gå på kompromis med flysikkerheden.”

Men vil det ikke være en fiasko, hvis det ikke lykkes med en 100 pct. grøn rute i 2025, når nu så meget af aftalen er hægtet op på netop det?

”Det vil ikke være en fiasko, fordi det her er en ambition, og det er en ambition, der er underbygget med økonomi. Hvis ikke det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt i 2025, men først i første kvartal af 2026, så er det jo sådan, det er. Men vi hører, at det er realistisk i 2025, men det er skøn og vurderinger,” siger han.

Regeringen har desuden meldt ud, at al indenrigsflyvning i 2030 skal være ”grøn.” På spørgsmålet, om regeringen så vil lave et egentligt forbud mod at flyve på fossile brændsler ved udgangen af årtiet, svarer ministeren:

”Ambitionen er i hvert fald, at det skal være 100 pct. grønt. Men vi har ikke lavet en egentlig indretning af det.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også