Tesla får kamp til stregen: Kinesiske Xiaomi går nu ind i kampen om elbilkunderne

Smartphoneproducent blander sig nu på markedet.
Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix
af marketwire

Kina har for alvor meldt sin ankomst i kampen om de kunder, der vil køre elbil.

Torsdag er det elektronikgiganten Xiaomi, der har afsløret sin første elbil. Og ambitionen er at blive en global aktør på markedet, skriver Reuters.

Xiaomi er verdens fjerdestørste producent af smartphones men laver også tablets, smartwatches, hovedtelefoner og el-løbehjul. Og i 2021 blev det annonceret, at også markedet for elbiler var et, som koncernen havde tænkt sig at være med på.

Torsdag kunne Lei Jun, der er direktør for Xiaomi, så afsløre elbilen SU7 sedan, der er planlagt til at køre ind på markedet i 2025. Bilen er proppet med software fra Xiaomi, og den skal fremstilles af den kinesiske bilproducent Baic.

- Målet er at blive en af verdens top fem bilproducenter i løbet af de næste 15-20 år, siger Lei Jun.

Batterierne til elbilen skal leveres af Kinas største elbilproducent Byd og det kinesiske batterigigant CATL.

Byd er lige nu den ubestridte leder af det kinesiske elbilmarked, og i november blev der solgt mere end 300.000 biler mod eksempelvis Teslas mere end 80.000, viser tal fra China Association of Automobile Manufacturers ifølge Reuters.

Onsdag var der også nyt fremme om BYD, der har fået en betinget testlicens i Kina til niveau 3 (L3) på selvkørende biler på højhastighedsveje.

Tidligere i december var det tyske BMW, der fik en testlicens for L3 for selvkørende biler på højhastighedsveje i Shanghai, mens Mercedes Benz har oplyst, at koncernen ville udføre L3-tests på motorveje i Beijing.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også