Volkswagen formår ikke at vinde terræn i Kina

Flere udenlandske mærker er blevet taget på sengen.
Foto: Stephane Mahe/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Stephane Mahe/Reuters/Ritzau Scanpix
af marketwire

Volkswagen har ikke formået at vinde terræn fra nøglerivaler som Tesla og BYD i Kina, på trods af at have brugt 5 mia. euro sidste år på at forsvare koncernens position på verdens største bilmarked.

Det skriver Financial Times.

VW’s salg til det kinesiske bilmarked steg med 1,6 pct. sidste år sammenlignet en vækst på 5,6 pct. i med det samlede bilmarked i Kina, ifølge brancheorganisationen China Passenger Car Association, CPCA. På markedet for elbiler oplevede VW en vækst på 23 pct. sammenlignet med 36 pct. for det samlede kinesiske elbilsmarked.

Markedsandelen for udenlandske bilmærker i Kina var faldet til cirka 44 pct. i december fra 64 pct. i 2020. Det skyldes blandt andet, at de kinesiske forbrugere i højere grad køber lokalt fremstillede vare, fortæller det Shanghai-baserede konsulentfirma Automobility.

”Med undtagelse af Tesla blev udenlandske mærker taget på sengen, da de ikke havde forudset markedsskiftet, og de mister hurtig relevans,” fortæller Bill Russo, der er stifter af Automobility, til The Wall Street Journal.

Ud over Tesla, som har tredoblet salget i Kina siden 2020, har kinesiske BYD været den største vinder af Kinas hurtigtvoksende elbilsmarked. Virksomheden, der tæller Warren Buffetts Berkshire Hathaway blandt aktionærerne, solgte 526.000 elbiler i fjerde kvartal, sammenlignet med Teslas 484.000 elbiler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også