Ryanair fordobler antallet af inspektører til tilsyn med Boeings produktionslinjer

Ryanair er en af de største kunder til Boeings 737 Max-fly.
Michael O’Leary, Ryanairs administrerende direktør. | Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
Michael O’Leary, Ryanairs administrerende direktør. | Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Ryanair har fordoblet antallet af ingeniører, der fører tilsyn med Boeings produktionslinjer efter de produktionsproblemer, der har plaget den amerikanske flyproducent de seneste år.

Det skriver Financial Times.

Ryanair, der er en af de største kunder til Boeings 737 Max-fly, som bruges til kortdistanceflyvninger, har øget antallet af ingeniører, der arbejder på den amerikanske koncerns produktionslinje lige uden for Seattle fra seks til 12. 

Flyselskabet har også øget antallet af ingeniører på produktionslinjen hos Spirit Aerosystems, som er en af Boeings største leverandører, fra fire til otte.

”Vi ønsker at blive set som nogen, der investerer mere i kvalitetskontrol, og hvad der kommer ud af produktionen,” siger Michael O’Leary, der er Ryanairs administrerende direktør.

Boeings Max 9 fly er i øjeblikket genstand for en føderal undersøgelse, efter et Alaska Airlines fly for 11 dage siden blev beskadiget i skroget. 

Federal Aviation Authority, FAA, har givet 171 Max 9 fly flyveforbud, mens de afventer inspektioner af produktionslinjer og leverandører.

Ryanair flyver kun med Boeing-fly og har en ordre på mere end 400 nye fly, der består af 737-Max 8 og den endnu ikke certificerede Max 10.

Ifølge O’Leary har Boeing i sidste uge bedt Ryanair om at øge sit tilsyn og lovet at tilføje flere af sine egne ingeniører, der arbejder med kvalitetskontrol.

Boeing er kendt med at have opdaget en fejl i anti-is-systemet til motoren hos den mindste model, Max 7, hvorefter de har bedt FAA om en undtagelse fra kritiske sikkerhedsregler, så flyene stadig kan blive certificeret til at flyve.

”Fra et sikkerhedsmæssigt og lovgivningsmæssigt synspunkt mener jeg ikke, at det er klogt at udstede et typecertifikat til en flyvemaskine med et betydeligt kendt problem, hvor man kommer uden om det med en procedure, der har betydelige begrænsninger. Den kræver, at en pilot udfører specifikke handlinger perfekt hele tiden,” siger John Cox, der er pensioneret pilot og administrerende direktør for Safety Operating Systems.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu