Tesla risikerer at forringe brand med prishug: "Deres plan er at være et kæmpe massemærke"

Med de seneste prisjusteringer melder Tesla sig ud af klubben af eksklusive bilmærker, mener analytiker.
Tesla blev det mest solgte bilmærke i Danmark i 2023. | Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix
Tesla blev det mest solgte bilmærke i Danmark i 2023. | Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix

Tesla er ikke længere et eksklusivt bilmærke, og måske har den amerikanske bilproducent aldrig været interesseret i at være det.

Sådan lyder vurderingen fra René Tønder, analytiker fra rådgivningsvirksomheden Autoinc., oven på onsdagens prishug, hvor selskabets Model Y igen blev sat ned i pris.

”Det er selvfølgelig noget, der udvander brandværdien. Det kan ikke være anderledes,” siger han til MobilityWatch.

Spørgsmålet er dog, om Tesla reelt er interesseret i at være en del af klubben. Ifølge René Tønder tyder det på, at det faktisk slet ikke er tilfældet.

Opret et gratis prøveabonnement på MobilityWatch her

Topchef Elon Musk har således turneret med et mål om at sælge 20 mio. elbiler i 2030. Det er over ti gange flere end de 1,8 mio. biler, som Tesla solgte i 2023.

”Tesla er ikke interesseret i at være et premiummærke. Det er ikke deres plan. Deres plan er at være et kæmpe massemærke,” siger René Tønder.

René Tønder kalder målet en ”dobbelt Toyota” med henvisning til, at det japanske bilmærke sælger omkring 10 mio. biler om året.

”Nu er der altid fuld gas på tallene, når de kommer fra Tesla. Det illustrerer nogle sindssygt høje ambitioner, men man kan ikke sælge så mange biler og samtidig være eksklusiv. Eksklusiv betyder begrænset,” siger analytikeren.

Ikke en del af planen

Tesla skar onsdag 10 pct. af salgsprisen på Model Y, og den billigste udgave kan nu købes fra cirka 345.000 kroner. Det er mindre end den billigste udgave af den sammenlignelige Skoda Enyaq.

René Tønder forklarer, at det godt kan lade sig gøre at sælge mange biler og blive anset som et premiummærke. Det er noget, eksempelvis BMW er lykkedes med, mener han.

Den tyske bilproducent solgte over 2,2 mio. biler i 2023, og i Danmark blev der solgt flere BMW’er end eksempelvis Ford, Kia og Citroen.

”Men når du kommer så højt op, som Tesla vil, så kan det ikke længere lade sig gøre,” konstaterer René Tønder.

På vejen til de 20 mio. solgte biler kommer Tesla ifølge René Tønder til at producere biler, som er billigere end Model 3, der kan fås til 340.000 kr. og er den billigste Tesla på markedet.

”Det er et kæmpe massemarked, de er på vej ind i,” siger analytikeren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også