Skandaleramte Boeing-fly kan snart komme på vingerne igen

Luftfartsmyndighed åbner for Boeing 737 MAX 9-flys tilbagevenden efter uheld i januar. Først skal flyene igennem eftersyn.
Flyselskaberne skal blandt andet undersøge bolte og en række andre dele på flymodellen, hvor et sidepanel tidligere på året rev sig løs under flyvningen. | Foto: Jason Redmond/Reuters/Ritzau Scanpix
Flyselskaberne skal blandt andet undersøge bolte og en række andre dele på flymodellen, hvor et sidepanel tidligere på året rev sig løs under flyvningen. | Foto: Jason Redmond/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Amerikanske luftfartsmyndigheder åbner onsdag lokal tid for, at 171 Boeing 737 MAX 9-fly, som har haft flyveforbud efter et uheld 5. januar, igen kan få lov at lette.

I en meddelelse fra luftfartsmyndigheden FAA står der, at flyene kan komme på vingerne igen, når de har gennemgået et eftersyn.

171 Boeing 737 MAX 9-fly har været holdt på jorden, efter at et sidepanel 5. januar rev sig løs fra et Alaska Airlines Boeing-fly, mens det var i luften.

Kort efter FAA’s melding oplyser flyselskabet United Airlines, at det forventer at kunne bruge sine 737 MAX 9-fly igen søndag.

”Vi vil først lade hvert MAX 9-fly vende tilbage i drift, når denne grundige inspektionsproces er færdig,” lyder det i en pressemeddelelse fra Toby Enqvist, driftschef for United Airlines.

”Vi forbereder flyene til at kunne vende tilbage til den planlagte drift med start søndag.”

Ingen kom til skade, da sidepanelet rev sig løs på Alaska Airlines-flyet. Men efterfølgende har sikkerhedskontrollører sagt, at det kunne være endt katastrofalt.

I knap 5000 meters højde kunne luft udefra komme ind i flyet på grund af det løsrevne panel, og iltmaskerne til de 171 passagerer blev udløst.

Den seks personer store besætning på flyet lykkedes dog med at iværksætte en nødlandingsprocedure og få flyet sikkert ned på jorden omkring 20 minutter efter takeoff.

De 171 fly, som er blevet holdt på jorden, har haft samme opsætning som flyet med sidepanelet, der rev sig løs.

I forbindelse med det, som FAA kalder en ”udvidet vedligeholdelsesproces”, skalflyselskaberne undersøge bolte og en række andre dele på flyene.

Enhver ”skade eller unormale forhold” skal håndteres, lyder det videre fra FAA.

Eftersynet skal sikre, at delene er i overensstemmelse ”med det originale design, som er sikkert at betjene”.

”Dette fly vil ikke komme i drift, før processen er færdig, og det er bekræftet, at det lever op til det originale design,” skriver FAA.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også