General Motors satser på elbiler men købere vil have hybrider

General Motors har fokuseret på fuldt elektriske biler de seneste år og har stort set forbigået hybridbiler.
Foto: Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix

Bilforhandlere presser General Motors til at introducere hybridmodeller. De er bange for at miste kunder, der ikke er klar til at skifte til fuldt ud elektriske biler.

Det skriver Wall Street Journal.

General Motors har fokuseret på fuldt elektriske biler de seneste år og har stort set forbigået hybridbiler. Bilforhandlere i det rådgivende udvalg for General Motors har i flere møder opfordret ledere til at tilføje hybridbiler til bilproducentens katalog.

”Jeg tror stadig på, at du vil rykke til elbiler så hurtigt som muligt. Men vi har teknologien, og vi vil blive ved med at se på, hvor markedet er,” siger Mary Barram der er administrerende direktør i General Motors, til et event i Detroit sidste måned.

På tværs af branchen har bilproducenter set et fald i salg af elbiler, hvor hybridsalg i mellemtiden har taget fart de seneste par år. Forbrugerne er mere tilbageholdende med fuldt elektriske biler, grundet de høje priser og bekymringer om mangel på ladestationer. Derfor ser mange forhandlere hybrider som et vigtigt valg på spektret mellem gasdrevne biler og elbiler.

General Motors har solgt hybridbiler på det amerikanske marked i løbet af de sidste to årtier med hybridversioner af sine store SUV’er og plug-in-hybriden Chevrolet Volt, men salgene af dem blev indstillet, efter at det ikke at have nået General Motors interne salgsmål. GM-ledere har også udtrykt deres skepsis over for hybridteknologien og bekymring for, at det vil lede virksomheden væk fra de langsigtede mål om et næsten udelukkende salg af elbiler i 2035.

I sidste uge sendte 5000 amerikanske bilforhandlere tilsammen et brev til præsident Biden, hvori de opfordrede hans administration til at lempe en række restriktioner på miljøforurening, der ellers ville kræve, at mere end halvdelen af det amerikanske salg skal være elbiler inden næste årti. Forhandlerne argumenterede, at mangel på tilgængelige opladere og forbrugerinteresse gør det urealistisk.

”Vent på, at den amerikanske forbruger træffer valget om at købe en elektrisk bil i overbevisning om, at priserne er overkommelige og køretøjet ikke vil strande på grund af manglende ladestationer,” stod der i brevet ifølge Wall Street Journal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også