Minister ser biler tage over for busser i dele af landet

Transportminister forventer, at delebiler, flextrafik og samkørsel vil tage over for busser i dele af landet.
"Privatbilismen – altså biler – kommer til at spille en helt afgørende rolle i den kollektive mobilitet i fremtiden," siger transportminister Thomas Danielsen (V). | Foto: Claus Bjørn Larsen/transportministeriet
"Privatbilismen – altså biler – kommer til at spille en helt afgørende rolle i den kollektive mobilitet i fremtiden," siger transportminister Thomas Danielsen (V). | Foto: Claus Bjørn Larsen/transportministeriet
Af Ritzau

I fremtiden skal personbiler fylde mere i dele af den kollektive trafik, der ellers er blevet løst med bus- eller togkørsel.

Det siger transportminister Thomas Danielsen (V) til Politiken.

”Privatbilismen – altså biler – kommer til at spille en helt afgørende rolle i den kollektive mobilitet i fremtiden. Ellers vil man aldrig komme i mål,” siger han.

Ifølge Thomas Danielsen har buskørsel i dele af landet længe været brugt som en uholdbar transportløsning.

Ministeren mener, at der skal andre løsninger som eksempelvis, flextrafik, delebiler og samkørsel til, siger han til Politiken.

Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal komme med bud, hvordan nye kollektive transportløsninger kan understøtte mobiliteten i hele Danmark.

Arbejdet forventes at være færdigt i slutningen af 2024.

I efteråret 2023 besluttede regeringen og et bredt flertal i Folketinget at ændre taxiloven, så den fremover ikke gælder på små øer uden broforbindelser.

Formået er, at privatpersoner kan køre rundt med passagerer mod betaling på små øer, hvor der ellers ikke er taxier.

Tilbage i 2017 lukkede kørselstjenesten Uber i Danmark, fordi virksomhedens forretningsmodel blev gjort ulovlig med taxiloven.

Til Politiken siger Thomas Danielsen, at han er åben over for at diskutere alle modeller, der kan fragte borgere uden egen bil rundt i landet. Herunder et comeback til Uber, som han mener, kan løse mange mobilitetsudfordringer.

Ministeren understreger over for avisen, at han ikke har lagt sig fast på nogen modeller.

I forbindelse med ændringen af taxiloven erkendte transportministeren over for Ritzau, at lempelsen godt kunne læses som om, at en løsning, der minder om Uber, vender retur til Danmark.

”Der er nogen, som er begyndt at kalde det Øber eller Ø-Uber. Men det er et initiativ, vi tager, fordi der er områder af Danmark, særligt på småøerne, hvor man ikke kan få tingene til at fungere, hvis ikke man gør det her,” sagde Thomas Danielsen i oktober.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også