Billund Lufthavn skruer op for takster til flyselskaberne

”Vi synes, det er træls, at vi er nået dertil, at vi skal fravige vores strategi,” siger direktør for ruteudvikling til MobilityWatch.
Flyselskaber skal ikke længere betale for at operere i Billund Lufthavn om natten. | Foto: Pedersen Mikkel Berg/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Flyselskaber skal ikke længere betale for at operere i Billund Lufthavn om natten. | Foto: Pedersen Mikkel Berg/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Billund Lufthavn forhøjer nu taksterne, så det bliver dyrere at operere i lufthavnen for flyselskaberne. Det er første nævneværdige ændring siden 2001, lyder det fra lufthavnen. 

Det fortæller Jesper Klausholm, direktør for ruteudvikling, kommunikation og marketing i Billund Lufthavn, til MobilityWatch. 

”Det er ikke ret tit i Billund Lufthavn, at vi kigger på det her, men det er et greb, vi har været nødt til at ty til i år,” siger han. 

Udmeldingen kommer i forlængelse af, at Aalborg Lufthavn for nylig har offentliggjort takststigninger for første gang i 27 år. 

Ved årsskiftet steg også taksterne i Københavns Lufthavn med 28 pct. 

Fraviger strategi

Den største ændring i det nye takstregulativ for Billund Lufthavn er ifølge Jesper Klausholm en stigning i passagerafgiften, der opkræves for fly med en kapacitet på mere end ti passagerer. 

Den stiger med ca. 15 pct. til 114,5 kr. fra 99,50 kr. per passager. Passagerafgiften består af en basis-passagerafgift, security-afgift og en PRM-afgift. Sidstnævnte er en afgift omhandlende bevægelseshæmmedes rettigheder og stammer fra EU-lovgivning.

”Vi synes, det er træls, at vi er nået dertil, at vi skal fravige vores strategi om at holde vores afgifter i ro. Det ville vi gerne have fortsat med, men desværre flytter omverdenen sig også i forhold til corona og inflation,” lyder det fra direktøren for ruteudvikling. 

Også for fragtfly bliver det dyrere at operere i lufthavnen. 

Fremover betaler fragt- og rutefly nemlig samme startafgift ved takeoff på 55,50 kr. per 1000 kilo. Hidtil fik fragtfly en rabat og betalte 44,40 kr. Det vil sige, at det bliver 25 pct. dyrere for fragtflyene at lette fra lufthavnen.

Lufthavnen fjerner dog også en afgift.

Åbningsafgiften bliver nemlig sløjfet. Det vil sige, at fly, der opererer i lufthavnen mellem 22 og 06, ikke længere skal betale for, at lufthavnen holder åbent i nattetimerne. Indtil nu har det kostet 120 kr. i timen at benytte lufthavnen om natten. 

Afgiftsændringerne træder i kraft 1. april i år. 

Kigger mod Europa

Med de nye afgiftsstigninger ligger Billund Lufthavn med de højeste startafgifter og de midterste passagerafgifter sammenlignet med de kommercielle, jyske lufthavne i Aalborg og Aarhus.

Det er dog ikke med god vilje, at Billund Lufthavn hæver taksterne, da det ifølge rutedirektøren er et konkurrenceparameter for at tiltrække flyselskaber. 

”Vi har selvfølgelig kigget på, hvad vores omkostninger er, og hvordan vi skal arbejde med vores takster for at få dækket nogle af vores omkostninger,” siger han.

Jesper Klausholm forklarer, at Billund Lufthavn i lige så høj grad er i konkurrence med udenlandske lufthavne, og derfor har man udpeget 30 europæiske lufthavne, som man sammenligner sig med, når taksterne skal fastsættes. 

”Når vi kigger udover det landskab, ligger vi stadigvæk i den billige ende,” siger han. 

Læs om Aalborg Lufthavns takststigninger nedenfor.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også