Togdrift mellem Silkeborg og Herning genoptages tidligst torsdag

Siden fredag har der ikke kørt tog på midtjysk jernbane, og nu er forventningen, at det tidligst sker torsdag.
Jernbanesporet ligger på en dæmning, der er bygget op med græsbeklædning på skråningssiderne (Arkivbillede) | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Jernbanesporet ligger på en dæmning, der er bygget op med græsbeklædning på skråningssiderne (Arkivbillede) | Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Arbejdet med at udbedre skaderne efter et dæmningsskred på jernbanen mellem Herning og Silkeborg trækker ud.

Det betyder, at der heller ikke onsdag kører tog på strækningen, oplyser Banedanmark.

Togtrafikken har været indstillet siden fredag i sidste uge, mens Banedanmark udbedrer skaderne, som menes at være forårsaget af vedvarende regn.

”Vi håber på at genoptage trafikken fra torsdag morgen. Men vi kan først endeligt melde ud efter en ny prognose, vi modtager onsdag,” siger pressechef Andreas Hald.

Det var en lokomotivfører, der allerede torsdag i sidste uge opdagede, at der manglede skærver på strækningen.

Det betød, at togtrafikken blev indstillet, og jernbanestrækningen blev undersøgt.

Forventningen var, at man kunne løse problemet ved at tilføre ekstra skærver.

Men det viste sig, at der var opstået sprækker i jorden under skinnerne.

Derfor skulle fundamentet undersøges nærmere.

Direktør for infrastruktur hos Banedanmark Claus Hincke sagde fredag, at han ikke var i tvivl om, at det er usædvanligt store mængder nedbør, der har udløst problemet.

”Der er ingen tvivl om, at naturen spiller os et puds. Allerede efter fire dage i april har vi fået 40 millimeter nedbør - det er over gennemsnittet for hele måneden,” lød det.

Entreprenører har siden fredag arbejdet på at reparere dæmningen, der ligger ved Funder vest for Silkeborg.

Jernbanesporet ligger på en dæmning, der er bygget op med græsbeklædning på skråningssiderne.

Oven på dæmningen ligger sporkassen. Her ligger skinnerne på et fundament af grus, skærver og sveller.

Ved hjælp af skråningssider, dræn og afvandingsanlæg bliver vand efter kraftig regn ledt væk gennem sporkassens skærvelag og væk fra dæmningen.

Men hvis der falder meget regn på kort tid, er der risiko for dæmningsskred.

Mens togdriften er indstillet på strækningen, har operatøren Arriva indsat togbusser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også