BMW giver konkurrenterne baghjul i elbilsalg

Væksten har været oppe på 41 pct. i første kvartal, lyder det.
I første kvartal leverede BMW 594.671 biler, hvoraf 82.700 var elbiler | Foto: Mads Nissen/Politiken/Ritzau Scanpix
I første kvartal leverede BMW 594.671 biler, hvoraf 82.700 var elbiler | Foto: Mads Nissen/Politiken/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den tyske bilproducent BMW oplevede stor vækst i sit salg af elbiler i første kvartal.

Med en vækst i salget af modeller som I4, IX1 og I7 på 41 pct. adskilte det tyske selskab sig fra konkurrer som Tesla og Mercedes, der begge døjer med vigende efterspørgsel.

I alt voksede koncernens elbilsalg, der også tæller mærker som Mini, i første kvartal med 28 pct., skriver Bloomberg News.

BMW leverede i første kvartal 594.671 biler, hvoraf 82.700 af dem var elbiler fra BMW, Mini og Rolls-Royce.

”BMW Group fastholder kursen mod elbilvækst. Med levering af vores millionte elbil siden markedslanceringen af BMW I3 er vi nået en vigtig milepæl, der bekræfter attraktiviteten af vores produktportefølje,” siger direktør Jochen Goller i en meddelelse.

Udviklingen adskiller sig i nogen grad fra den hos konkurrenter som Tesla og Mercedes, der i første kvartal begge har oplevet en opbremsning i salgsvæksten. Sidstnævnte gik i første kvartal 8 pct. tilbage i salget, og Tesla havde i samme periode første salgstilbagegang på årsbasis siden 2020, skriver Bloomberg News.

BMW venter i 2024, at andelen af elbiler vil stige til 20 pct. af det samlede salg fra 15 pct. sidste år.

Det tyske selskab får dog skarp konkurrence fra Kina, der er BMW’s største marked. Det kinesiske marked udfordres både af en underdrejet økonomi og en priskrig blandt de mange udbydere af elbiler i landet. I Kina bakkede BMW’s salg med 3,8 pct. i første kvartal.

Aktien i BMW stiger onsdag 0,9 pct. til 114,85 euro på børsen i Frankfurt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også