Vild udvikling på elbilsmarkedet tynger Nic. Christiansen Gruppen: Topchef ser tendens fortsætte

Bilkoncernen måtte konstatere ny tilbagegang på bundlinjen i 2023 trods voksende omsætning. Topchef Niels Vrist Bertelsen erklærer sig tilfreds med udviklingen.
Niels Vrist Bertelsen, adm. direktør i Nic. Christiansen Gruppen. | Foto: Foto: Jakob Boserup for Nic. Christiansen Gruppen
Niels Vrist Bertelsen, adm. direktør i Nic. Christiansen Gruppen. | Foto: Foto: Jakob Boserup for Nic. Christiansen Gruppen

Nic. Christiansen Gruppen, der er en af landets største bilimportører, solgte flere biler i 2023, men tjente mindre på dem.

Det står klart i selskabets regnskab for 2023.

Her er bilimportørens omsætning vokset med 1,4 mia. kr. til 8,5 mia. kr. 

Til gengæld betyder et voksende vareforbrug og højere personaleomkostninger, at selskabets driftsresultat dykker med 17 pct. til 207,8 mio. kr.

Også på bundlinjen er der nedgang hos bilkoncernen. Den beløber sig således til 133,5 mio. kr. mod 210,6 mio. kr. i 2022.

”Priserne på elbiler har jo været voldsomt nedadgående og voldsomt under pres i 2023. Det har selvfølgelig gjort, at vi har tilpasset vores priser, og det har videre betydet, at vores marginer har været faldende,” siger Niels Vrist Bertelsen, adm. direktør i Nic. Christiansen Gruppen, til MobilityWatch.

En voksende del af bilkoncernens omsætning kommer fra elbiler. I det forgangne år kunne Nic. Christansen Gruppen således konstatere en vækst i antallet af solgte elbiler på 92 pct.

En udvikling, man forventer vil fortsætte i det kommende år, men som dermed også ventes at indebære, at udfordringerne fra det forgangne år også følger med.

Venter nyt fald på bundlinjen

Trods det faldende resultat erklærer Niels Vrist Bertelsen sig alligevel tilfreds med det forgangne år.

”I et normalt år har vi klart større forventninger til vores indtjening, end det vi præsterer i 2023. Grunden til, at vi faktisk er tilfredse med året som helhed, er, at vi jo er i et marked, hvor tingene pludselig ændrer sig voldsomt,” siger han.

Topchefen hæfter sig i den forbindelse særligt ved de opkøb, som Nic. Christiansen Gruppen har foretaget i det forgangne år.

Her har man købt bilværkstedskæden Skorstensgaard, Toyota-forhandlerkæden ERA Biler, og endelig har man entreret det tyske marked gennem opkøbet af den nordtyske BMW-forhandlerkæde May & Olde.

Samtidig har Nic. Christiansen Gruppen underskrevet en hensigtserklæring om at overtage importen af Ford-biler, som man forventer vil udmønte sig i en formel overtagelse i andet halvår af 2024.

Ikke desto mindre forventer bilkoncernen, at der på toplinjen vil være status quo i 2024 sammenlignet med året før med indtægter for 8,5 mia. kr.

Til gengæld venter man et nyt dyk på bundlinjen.

Konkret forventer selskabet et resultat før skat på 133 mio. kr. En post, der beløb sig til 178 mio. kr. i 2023.

Det skyldes en forventning om, at særligt elbilsmarkedet fortsat vil opleve meget volatile priser.

”Vi tror stadig, at der vil være op- og nedadgående priser, og det påvirker altid vores avance – og dermed vores indtjening – negativt.”

Er der ikke noget, I kan gøre for at imødegå det?

”Udover at have små lagre er der jo ikke. Hvis nogle konkurrenter sætter prisen ned eller op, så skal vi jo ikke vente, indtil året er slut,” siger Niels Vrist Bertelsen.

Han tilføjer, at man desuden venter, at flere kunder vil vælge at lease biler frem for at købe dem. Et skifte, der også betyder lavere avance for bilkoncernen.

Overordnet er man dog optimistiske omkring fremtiden i Nic. Christiansen Gruppen, hvor man har en ambition om at sælge dobbelt så mange biler om fem år, som man gør i dag.

En udvikling, der både skal komme fra udvidelser af den eksisterende forretning, men også gennem både opkøb og tilføjelser af nye bilmærker i importporteføljen.

Nic. Christiansen Gruppen importerer en række forskellige bilmærker, heriblandt BMW, Toyota, Hyundai og BYD.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også